بنگاههای بزرگ تولیدی مانند، فولاد، پتروشیمی و صنعت خودرو مخالف ارزانی در کشور هستند
بنگاههای بزرگ تولیدی مانند، فولاد، پتروشیمی و صنعت خودرو مخالف ارزانی در کشور هستند

روشنک: برخی بنگاهای بزرگ تولیدی مانند، فولاد، پتروشیمی و صنعت خودرو مخالف ارزانی در کشور هستند.


خط شرق : محمد حسین روشنک رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت:برخی بنگاهای بزرگ تولیدی مانند، فولاد، پتروشیمی و صنعت خودرو مخالف ارزانی در کشور هستند.

امروز که من با شما صحبت میکنم در تولید بجایی رسیده‌ایم که بسیاری از تولیدات کشور یا ارزبری ندارند و یا ارز کمی می برد، اما متاسفانه برخی بنگاهای تولیدی مانند، فولاد، پتروشیمی که مواد اولیه داخلی دارند و خودرو که حجم عظیمی از درآمدهای نفتی کشور را خورده‌اند و عمدتا دولتی وخصولتی(نیمه خصوصی) هستند، قیمت تولیدات خود را با نرخ ارزهای خارجی هماهنگ می کنند و با ارزان شدن نرخ ارز، از کاهش قیمت خودداری می‌کنند.

همه ای این ها درحالی است که دستمزد کارگران و کارمندان در طول سال ثابت بوده و ارتباطی با بازی‌های نرخ ارز نداشته و ندارد.

امروز اگر از بخش خصوصی سوال کنند چه انتظاری از وزیر صمت داریم خواهیم گفت قلم های آلوده رو بشکنین! همان قلم هایی
که با ایجاد انحصار در صدور مجوزها، با هرگونه توسعه مقابله و رانت توزیع کرده و می‌کنند.

قلمی که سفارش حجم زیادی ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات ثبت کرده است اما نه ارز برگشته و نه کالای وارد بازار شده است.

قلم های که با جوهرش کارت‌های بازرگانی صادره و در بعضی استان‌ها با آن‌ کالا صادر کردند اما ارزی به خزانه واریز نشده است.

اگر رانتی در صدور کارت بوده با امضای نهایی همین قلم‌ها انجام شده است، عمده تصمیم گیری های هدفمند برای رساندن رانت به افراد و بنگاه های مشخص را همین قلم‌ها امضا کرده‌اند..

معدن فروشی، انحصار خودروسازی، حمایت از تسهیلات گیرندگان حرفه‌ای که هیچ‌گاه بدهکاری‌ها را پس نداده و نمی‌دهند.

گران فروشی خودرو، فولاد، پتروشیمی و… واگذاری زمین بویژه خواران در شهرک‌های صنعتی، مخالفت با صدور پروانه تولید بدون کارخانه و تخصیص رانتی سهمیه‌های مواد اولیه و ماشین‌آلات، حاصل همین قلم‌های طلاییِ آلوده در وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و هست.

«تقویت بنگاه های تولیدی سالم، شفاف با مدیران توانمند غیر رانتی»

لازم است با ایجاد کارگروهی ویژه و تخصصی نسبت به شناسایی بنگاه های تولیدی صنعتی و معدنی که بدونِ حاشیه، شفاف، فعال، خوش‌حساب، خوشنام و موفق، فعالیت می کنند اقدام کنند.

بنگاه‌هایی وجود دارند که از بدو تاسیس بمنظور فراهم کردن رانت‌خواری، هیچ‌گونه موفقیت تولیدی نداشته و همیشه با ایجاد حاشیه، زمینه رانت‌خواریِ بیشتر را با گرفتن امتیازاتی همچون سهمیه، تسهیلات کلان، گران‌فروشی و… را به وجود آوردند.

از وزیر صمت و مجموعه تحت مدیریتش میخواهیم با رانت خواری مقابله کند و به تقویت فعالین دلسوز بپردازد.

«ایجاد شرایط و اختیارات متمرکز برای حوزه تجارت خارجی کشور»

با ایجاد وزارت تجارت شرایط و اختیارات متمرکز برای حوزه تجارت خارجی را فراهم کند و اگر چنین امکانی نیست میسر با تقویت سازمان توسعه تجارت به این بخش بپردازد.

آنچه مسلم است افول تجارت خارجی و ایجاد رانت های گسترده در حوزه واردات و صادرات است.

در دوره قبل افراد مشخص و رانت‌طلب برای فراهم کردن زمینه تسلط بر اقتصاد کشور، به بهانه دروغینِ حمایت از تولید، با پیگیری و نفوذ در بین نمایندگان مجلس، وزارت بازرگانی را منحل و وظایف آن را بین حوزه‌های دیگر تقسیم کردند، اقدامی که تولید و تجارت را نابود کرد.

«برنامه ریزی و پیگیری بمنظور جدا کردن قیمت کالاهای تولید داخل

برخی از کالاهای که در داخل کشور تولید می شوند ارزبَری ندارد و یا ارزبری کمی دارد لازم است این کالاها از سایرین که ارز بری بیشتر می برند جدا شود.

زمانی گشایش اقتصادی اتفاق می افتد که میانگین نرخ ارز با میانگین دستمزد کارگران و کارمندان در یک سطح باشد که ما از وزیر صمت میخواهیم این امر پیگیری و اجرا کند.

امروز تولید و تجارت هزینه زیادی را برکشور و بویژه مردم تحمیل کرده است، تا جایی که امروز مردم ایران مجبورند برای خرید خودرو ، سه تا چهار برابر نسبت به سایر مردم کشورها هزینه کنند.

امروز که من با شما صحبت میکنم باید بگویم در تولید بجایی رسیده‌ایم که بسیاری از تولیدات کشور یا ارزبری ندارند و یا ارز کمی می برد، اما متاسفانه برخی بنگاهای تولیدی مانند، فولاد، پتروشیمی که مواد اولیه داخلی دارند و خودرو که حجم عظیمی از درآمدهای نفتی کشور را خورده‌اند و عمدتا دولتی و خصولتی(نیمه خصوصی) هستند، قیمت تولیدات خود را با نرخ ارزهای خارجی هماهنگ می کنند و با ارزان شدن نرخ ارز، از کاهش قیمت خودداری می‌کنند.

همه ای این ها درحالی است که دستمزد کارگران و کارمندان در طول سال ثابت بوده و ارتباطی با بازی‌های نرخ ارز نداشته و ندارد.

  • نویسنده : Mohsen arefi
  • منبع خبر : خط شرق