آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن برگزار می‌شود
آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن برگزار می‌شود

مشهد_خط_شرق _حجت الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری نوزدهمین دوره آزمون سراسری اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن، گفت: بزرگترین رویداد قرآنی استان در آستانه برگزاری است. این رویداد در ظاهر یک آزمون است اما در واقع فراخوان رهبری به جامعه در خصوص انس با قرآن است که با حفظ قرآن ظهور پیدا کرده است.

وی افزود: در آموزش عالی بصورت قانونی و رسمی این مدارک صادر می‌شوند. ابتدا و در سالیان قبل، خود سازمان سنجش این فرایند آزمون اعطای مدارک را برگزار می‌کرد اما بعد به دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت واگذار شد. امسال با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور نوزدهمین دوره این آزمون با دقت برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مدارک اعطای معتبر است و دارندگان آن می‌توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند، اظهار داشت: قبلا آزمون فقط در مشهد برگزار می‌شد، اما امسال شعبات آزمون را اضافه کرده‌ایم و در ۷ حوزه سطح استان آزمون خواهیم داشت.

  صاحبقرانی تصریح کرد: بعد از برگزاری آزمون کتبی افرادی قبول شده به آزمون شفاهی با حضور اساتید مجوز دار دعوت می‌شوند. آزمون شفاهی ضبط شده و دو استاد دیگر در کشور باز داوری شده و بعد مدرک صادر می‌گردد که مراحل اعطای این مدارک بسیار سختگیرانه است.

مهدی رمضانی، مدیر دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز بیان کرد: طرح اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن، یکی از خدمات ویژه جمهوری اسلامی برای حافظان است که در نظر گرفته شده است. امسال نوزدهمین دوره برگزار خواهد شد که به برکت نظام جمهوری اسلامی کسانی که اهتمام به حفظ حفظ ۱۰ جزء نمایند مدرک دیپلم، حفظ ۲۰ جزء مدرک فوق دیپلم، حافظان کل درجه سه، مدرک کارشناسی، حافظان کل درجه دو مدرک کارشناسی ارشد و حافظان کل قرآن کریم درجه یک، مدرک دکترای علوم قرآنی اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: ما در دارالقرآن کشور اول هستیم و هیچ استانی به این حجم قاری ندارد و خراسان رضوی سرآمد کشور است. در استان ۲۰ هزار حافظ بالای ۵ جزء و ۲ هزار و ۵۰۰ جلسه قرآن داریم. در این آزمون حفظ نیز خراسان رضوی به لحاظ ثبت نام اول است. در نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن خراسان رضوی هزار و ۶۱۸ نفر ثبت نام کرده‌اند.

رمضانی با بیان اینکه این آزمون یک آزمون سخت است عنوان کرد: آزمون کتبی در ۱۴ اردیبهشت ماه در ۷ حوزه در شهرستان‌های تربت جام، نیشابور، کاشمر، خواف، سبزوار وحوزه برادران مشهد، حوزه خواهران مشهد برگزار می‌گردد. برای شرکت در این آزمون مبلغی از حافظان دریافت شده است.

مدیر دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: آزمون کتبی که شامل مفاهیم و حسن حفظ است با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور و دارالقرآن خواهد بود. افرادی که ۸۰ درصد نمره را کسب نمایند به آزمون شفاهی معرفی می‌شوند. آزمون شفاهی چون کاملا تخصصی است مسئولیت آن با دارالقرآن است و سازمان سنجش دخالت خاصی ندارد.

وی با اشاره به اینکه آزمون‌های اعطای مدارک تخصصی از سال ۸۵ برگزار می‌گردد، افزود: آزمون شفاهی در استان خراسان رضوی بصورت متمرکز در مشهد برگزار خواهد شد. آزمون شفاهی مجموع چند آزمون در شاخه‌های حسن حفظ، صوت و لحن، تجوید و ابتهال است که توسط اساتید مجوز دار اخذ می‌شود.

  • نویسنده : Mohsen arefi
  • منبع خبر : خط شرق