۹۷نقطه جمعیتی شهرهای استان خراسان رضوی دارای محلات هدف بازآفرینی است
۹۷نقطه جمعیتی شهرهای استان خراسان رضوی دارای محلات هدف بازآفرینی است

مشهد_خط شرق_ مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تعیین محدوده محلات هدف بافت ناکارامد یکی از اولویت های ما بوده است که در این راستا تمامی ٩٧ نقطه جمعيتي شهر هاي استان و شهر جدید گلبهار دارای بافت مصوب شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی عصر شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان در محل استانداری خراسان رضوی که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزارشد، گفت: تعیین محدوده محلات هدف بافت ناکارامد یکی از اولویت های ما بوده است که در این راستا تمامی ٩٧ نقطه جمعیتی شهر های استان و شهر جدید گلبهار دارای بافت مصوب شده است.

داعی افزود: با پیگیری های انجام شده ازسوی اداره کل راه و شهرسازی استان ، درقالب مکاتبات متعدد، حضور در شهرستان ها و شرکت در جلسات ستادهای بازآفرینی شهرستانی و همچنین برگزاری جلسات مشترک با شهرداران، برای اولین‌بار در کشور تمامی شهرهای استان دارای محدوده بافت ناکارآمد مصوب شدند.

دبیر ستادبازآفرینی پایدار شهری استان ادامه داد، این فرایند در استان تکمیل و از ۹۷ نقطه ۷۵ نقطه در سامانه ملی شرکت بازآفرینی شهری ایران  هم اکنون ثبت و الباقی در حال انجام است.

وی گفت: در فروردین امسال از این ۹۷ نقطه ۵۱ محدوده مصوب داشته ایم که به ۹۷ نقطه رسیده است و می توانیم اعلام کنیم که در استان خراسان رضوی صدرصد شهرهای استان دارای محدوده بافت ناکارآمد مصوب هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اظهار داشت: با توجه به ابلاغ بسته ۱۹ بندی ضوابط تشویقی نوسازی مسکن از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، وفق دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، کمیته تدوین بسته های تشویقی با محوریت اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری این اداره کل و حضور نمایندگان استانداری، فرمانداری ها و شهرداران کلیه شهرهای استان تشکیل و بسته پیشنهادی و بومی نوسازی مسکن هر شهر تدوین و جهت تصویب در مراجع ذیصلاح ارائه گردید. در حال حاضر بسته تشویقی۲۰ شهر در کمیسیون ماده ۵ و ۲۵ شهر در کمیسیون تغییرات طرح هادی به تصویب رسیده که بر این اساس ۴۵ شهر استان دارای بسته تشویقی مصوب بوده و بسته تشویقی ۵۱ شهر باقیمانده در مرحله تصویب می باشد.

 وی بیان کرد: ظرفیتی که در قانون بودجه پیش بینی شده است با پیشنهاد دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان و تصویب شورای برنامه ریزی توسعه استان، درصدی از قانون مالیات بر ارزش افزوده می تواند برای پروژه های سکونت گاه های غیررسمی شهرها هزینه شود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

داعی اعلام کرد: همه دستگاه های اجرایی پروژه ها را به ما ارائه و ما بعنوان دبیرخانه و با هماهنگی فرمانداری ها و شهرداری ها پروژه ها را استخراج و با درصد پیشنهادی در جلسه بعدی ستاد بازآفرینی مطرح خواهیم کرد، وی ادامه داد: مصوبه ستاد عیناً در شورای برنامه ریزی توسعه استان مطرح و با خروجی این فرآیند پروژه هایی نظیر آبکوه، ۲۲ بهمن و…  که در این محلات قرار گرفته و نیازمند این طرح هستند مورد تصویب قرار خواهند گرفت.

وی از تصویب ۶ سند توسعه محله هم در ستاد بازآفرینی استان خبر داد و با اشاره به تصویب اسناد توسعه محلات قائم، شهرک شیرین، امام هادی، کوی ۲۲ بهمن، آبکوه و کوی سلمان در جلسه ستاد بازآفرینی استان بر ضرورت پیگیری اجرایی شدن پروژه ها و همچنین تحقق سهم اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برابر موافقتنامه های مبادله شده در قالب این اسناد از سوی شهرداری و سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد تاکید نمود.

داعی در پایان گفت: اولین استانی بودیم که در خصوص سند دار کردن سکونت گاه غیر رسمی تبادل تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را انجام دادیم تا مردم عزیز با هماهنگی شهرداری ها بر اساس ضوابطی که در آیین نامه پیش بینی شده است برای سند دار کردن املاک خود اقدام کنند.

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق