۸۵درصد خودکفایی در تامین غذایی کشور را داریم
۸۵درصد خودکفایی در تامین غذایی کشور را داریم

مشهد_خط شرق_ در سطح استان ۱۵ ایستگاه، پایگاه و مزرعه تحقیقاتی داریم، ۸۵ درصد خودکفایی در تامین غذایی کشور را داریم

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه، وظیفه اصلی جهاد کشاورزی صیانت و حفاظت از امنیت غذایی کشور است، گفت: مقام معظم رهبری، اهمیت امنیت غذایی را هم ردیف با امنیت نظامی دانسته‌اند.

مسعود نجفی افزود: در سطح استان ۱۵ ایستگاه، پایگاه و مزرعه تحقیقاتی داریم، ۸۵ درصد خودکفایی در تامین غذایی کشور را داریم. برای دسترسی به امنیت غذایی دو رویکرد دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: در ابتدای انقلاب جمعیت ایران ۳۶ میلیون نفر بود و ۲۵ میلیون تن تولید داشتیم. امروز جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر شده و ۱۲۵ میلیون تن غذا تولید می‌کنیم. در ۲۵ سال آینده جمعیت ۱۰۴ میلیون خواهد شد و چیزی حدود ۱۸۰ میلیون تن تولید مواد غذایی باید داشته باشیم.

نجفی تصریح کرد: برای رسیدن به تولید مواد غذایی ۲۵ سال آینده، تنها راه، ارتقاء بهره‌وری خواهد بود. یکی از وظایف مهم ما، معرفی ارقام مناسب کشاورزی است و در حوزه بذر محصولات اساسی کشاورزی مثل گندم به ۹۵ درصد خودکفایی رسیدیم.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی خاطر نشان کرد:
در سال گذشته ۲۰۲ دوره آموزشی و ۶۳ روز مزرعه برگزار کردیم. ۹۸ نقطه، انتقال یافته‌های تحقیقاتی اجرا کردیم و همچنین همکاران هیات علمی را در قالب طرح ” محققین معین ” به مناطق مختلف اعزام می‌شوند.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های ما پیر شدن بهره‌وران کشاورزان است. در حاضر متوسط سن بهره‌برداران کشاورزی ۵۸ سال است که باید به سمت نسل جدید برویم.

نجفی با اشاره به اینکه برای جوانی نسل کشاورزان دو رویکرد داریم، عنوان کرد: هنرستان‌های جهاد کشاورزی یکی از راهکارهایی ما است. علاوه بر هنرستان‌های که خودمان داریم، ناظر هنرستان‌های کشاورزی آموزش و پرورش نیز هستیم. راهکار دوم تعریف دوره های مهارتی با همکاری وزارت آموزش و پرورش است که منجر به اخذ مدرک دیپلم کشاورزی خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در جهت دانش همکاران جهاد کشاورزی استان و مدیران شهرستانی در سال گذشته ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر ساعت آموزش دادیم. ۳۸۴ پروژه تحقیقاتی انجام شد که بخشی ملی و‌ بخشی استانی بودند، که همه آنها مسئله محور هستند.

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق