جایگاه اقتصادی ایران در بازار عراق بیشتر از این ها است
جایگاه اقتصادی ایران در بازار عراق بیشتر از این ها است

هدایتی: همایش B2B می خواهد تجربیات موفق خود در بازارعراق را دراختیارتولید کنندگان و تجارقراردهد تا بازارعراق را دوباره دراختیاربگیریم،جایگاه اقتصادی کشور ایران در بازار عراق بیشتر از این ها است

محسن عارفی خط شرق
مرتضی هدایتی مدیر عامل گروه پیشرو تجارت نصر فرات عصر سه شنبه ۱۷فرودین ماه در همایش کشورهای ایران و عراق که در سالن همایش های هتل پارسیان مشهد برگزار شد گفت: جایگاه اقتصادی کشور ایران در بازار عراق بیشتر از این ها است.

همان طور که همه ای شما عزیزان در جریان هستید سهم کشور ایران از بازار عراق در سال اخیر بشدت کاهش یافته است،امروز کشور ترکیه ۷۵درصد سبد کالایی کشور عراق را پُر کرده است، اخیرا اسرائیل با نام کشور اردن وارد کشور عراق شده است و حدود ۱۰ درصد پول نفتی که از سلمانیه عراق دریافت می کند، فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، کشور عربستان امروز چندین پروژه بزرگ در کشور عراق در اختیار دارد، اتحادیه اروپاه و کشور آمریکا، کره جنوبی وارد فعالیت در عرصه اقتصادی کشور عراق شده اند.

اما هر روز سهم کشور ایران از بازار عراق کم می‌شود، در حالی که از لحاظ منطقه ای کشور ایران به صرفه ترین کشور برای فعالیت اقتصادی در این عرار کشور است.

اینکه چرا ما ایرانی ها نتوانستیم بازار کشور عراق را در اختیار بگیریم، دلایل زیادی دارد که از عده این جلسه خارج است.

زیرا قیمت حمل کالا و سوبسیدی که دولت برای تولید می دهد، به نسبت سایر کشورها کمتر است.

به همین دلیل به فکر بی زینس تو بی زینس یعنی دو مجموعه اقتصادی به صورت مستقیم وارد میدان شوند و در این راه تبادلاتی را با کمک هم انجام دهیم.

B2B در ایران چندان شناخته‌ شده نیست، ما به این نتیجه رسیدیم که B2B از برگزاری نمایشگاه بازخورد بیشتری دارد. زیرا ارتباط شما با خریداران راحت تر است و این حداقل ترین مزیت همایش B2Bنسبت به برگزاری نمایشگاه در داخل کشور است. ، حتی شما می توانید به صورت مستقیم کالای خود را به فروش برسانید، اکثر تولید کنندگان مایل به حضور در بازار عراق هستند.

در زمان حکومت صدام بر عراق دست ایران از باز عراق کوتاه بود اما اکنون که ۱۵سال از سقوط صدام حسین گذشته است چرا ما هیچ جایگاهی در بازار عراق نداریم؟!

اما شرکت های غربی و شرقی ۸۰درصد بازار عراق را در اختیار دارند، مشکلات در شناخت مااست، اگر تجار ایرانی شناخت خوبی از تجار عراقی داشته باشند هیچ یک از تجار گله مند نخواهند بود که ای هوار فلان تجار عراقی کلای مارو برداشته است، امروز تجارت با تجار افغانستان راحت است اما با تجار عراقی این گونه نیست، که ما در همایش بی ۲بی می خواهیم با هزینه بسیار کم تجربیات خود برای ورود به بازار عراق را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

نقطه ای فعالیت ما در استان نجف است که این انتخاب به دلیل بافت شهری و موقعیت جغرافیای آن است که این بازار در حوزه مواد ساختمانی، مصالح ساختمانی، کالاهای یدکی و فرش نیاز دارند، در بازار عراق تولید وجود ندارد و بایستی از سایر کشورها این کالا تامین شود.

سخنرانان و شخصیت های حاضر درنشست، مهندس حیدرحمودیرئیس اطاق بازرگانی نجف اشرف و مهندس محمد علی النعمانی قائم مقامگروه نصرفرات و مدیر شرکت زاجل عراق خواهند بود

مهندس محمدعلی النعمانی

مهندس حیدر حمودی

تجارت B2B یا Business To Business به معنای تجارت شرکت با شرکت یا بازرگان با بازرگان می باشد.

گروه نصر فرات به دلیل وجود حضرت علی ابن موسی الرضا خراسان رضوی را برای برگزاری همایش B2Bانتخاب کرده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام میتوانید از طریق سایت http://iriqclub.ir/b2b مراجعه نمایند

  • نویسنده : محسن عارفی
  • منبع خبر : خط شرق