کسب مهارت های زندگی نقش کلیدی در آرامش خانواده ها دارد
کسب مهارت های زندگی نقش کلیدی در آرامش خانواده ها دارد

کسب مهارت های زندگی نقش کلیدی در آرامش خانواده ها دارد.

به گزارش خط شرق از مشهد متاسفانه این روزها اینقدر در رسانه ها و خیابان و اجتماعات، همه در مورد مسائل مالی و اقتصادی صحبت میکنند که انگار در بین اصلی ترین نیازها، الان فقط اولویت مردم شده یک لقمه نان، و اینقدر در مورد این مسئله، همه مینالند و به هم تلقین کردیم که همگی باور کردیم که ما فقط یک نیاز داریم آن هم نان، در صورتی که ما حداقل ۱۰ نیاز ضروری تر داریم که من بعنوان مشاور و محقق، این را به وضوح مشاهده میکنم.

نگاهی به آمار خودکشی و اعتیاد و روابط نامشروع در نوجوانان و جوانان، و بحث و مشاجره و طلاق در بین زوجین و خانواده ها، خیانت و روابط فرازناشویی، میتواند کمی ما را نسبت به این موضوعات، هوشیارتر کند. من نمیگویم مشکل اقتصادی بی تاثیر هست ولی نباید این واقعیت رو هم انکار کنیم که بی تفاوتی خانواده ها در مورد پیشگیری و آموزش و کسب مهارتهای زندگی ، اثر بیشتری در آرامش و آسایش افراد خانواده دارد.

باور کنید افرادی که جهت پیشگیری، اقدامی مثبت انجام نمیدهند، ناچارا میبایست جهت درمان، هزینه های سنگین تری را پرداخت کنند، الان خانواده های گرامی اینقدر که به کلاسهای درسی غیر ضروری و لباس و وسایل خانه و آرایشگاه و لاک و رنگ مو اهمیت میدهند، به مهارتهای زندگی که اولویت بیشتری دارد اهمیت نمیدهند و وقتی کار از کار گذشت به مشاور و روانشناس مراجعه میکنند که دیگر عملا تاثیری ندارد.

لیست نیازهای ضروری تر از یک لقمه نان:
نیاز به امنیت
نیاز به عشق
نیاز به توجه و تایید و تشویق
نیاز به آموزش
نیاز به مهارت
نیاز به مطالعه
نیاز به تفریح
نیاز به شادی
نیاز به سفر
نیاز به همراهی و همدلی
نیاز به کمک کردن به دیگران
نیاز به زندگی آرام در کنار اعضای خانواده
نیاز به آرامش
نیاز به محبت و صمیمیت
نیاز به موفقیت و انگیزه

متاسفانه بعضی از فکر میکنند با چهارتا استوری و کلیپ و چهارتا وبینار مجازی و پیام در گروههای واتساپ، میشه مهارتهای زندگی رو کسب و با آنها درست و شاد و موفق زندگی کرد؛ که اگر بیشتر دقت کنید خودتان شاهد نتایج زندگی اینگونه افراد در جامعه هستید.
من هنوز متوجه نشدم، مردمی که احساس میکنند به اندازه کافی مهارت دارند و نیازی هم به آموزش ندارند، چرا این همه جهت مشکلات زندگی و خانوادگیشون به مشاورین مراجعه میکنند که بعضی مواقع آنقدر دیر اقدام کردند یا آنقدر مسیر اشتباه و تکراری رفته اند که دیگر نمیشود از راهکارهای مثبت و اثر گذار استفاده کرد.

محسن فقیهی زاده
کارشناس آسیبهای اجتماعی

  • نویسنده : محسن فقیهی زاده کارشناس اعتیاد
  • منبع خبر : خط شرق