کارتون خواب های اسماعیل آباد به رسیدگی سریع تر احتیاج دارند
کارتون خواب های اسماعیل آباد به رسیدگی سریع تر احتیاج دارند

لیدا ترک ، چند سالی می‌شود که وعده ایجاد گرم خانه‌هایی در سطح شهر مشهد به منظور رفع مشکلات اجتماعی و نازیبایی‌های این شهر از سوی شهرداری مشهد مطرح است اما با وجود پیگیری فعالان اجتماعی ،خیرین هنوز تصمیمی به منظور ساماندهی معتادین کارتن خواب و افراد بی خانمان سطح شهر صورت نگرفته است،

به گزارش پایگاه خبری خط شرق،چند سالی می‌شود که وعده ایجاد گرم خانه‌هایی در سطح شهر مشهد به منظور رفع مشکلات اجتماعی و نازیبایی‌های این شهر از سوی شهرداری مشهد مطرح است اما با وجود پیگیری فعالان اجتماعی ،خیرین هنوز تصمیمی به منظور ساماندهی معتادین کارتن خواب و افراد بی خانمان سطح شهر صورت نگرفته است، این در حالی است که اگر در این شب‌ها به زیرگذرهای سطح شهر و یا محلات اطراف اسماعیل آبادسری بزنید حتما با افراد بی خانمان و کارتن خوابی که در کنار هم در سوراخهایی که در زمین حفرکرده اندواز سرما در هم پیچیده اند روبه رو خواهید شد.

عوامل زیادی درپیدایش کارتون خوابهای مشهدنقش دارند:

۱-نداشتن کار
۲-نبودمسکن
۳-اعتیاد
۴-ترک شدن توسط خانواده و جامعه
۵-نبودهماهنگی لازم بین دستگاه اجرایی ازجمله شهرداری،بهزیستی،کمیته امدادامام خمینی(ره)نیروی انتظامی ،وزارت بهداشت
۶-نبودبیمه سلامت
۷-نبود امکانات آموزشی

متکدیان و معتادین کارتون خواب را میشه به سه دسته تقسیم کرد:

۱-افرادسرگردانی که ممکن است سرپناهی داشته باشند:که بدلیل بیکاری و خرده فرهنگ رایج مناطق در خیابانها هستند.
۲-افرادی هستند که سرپناه هایی موقت و غیر ثابت مانند:پاتوق ها،خانه های مجردی،سرپناه ها وخانه های امن شهرداری و….دارنداین افراد هرچند ممکن است که جا ومکان ثابت نداشته باشند ،اما بی سرپناه نیستند.و می توانندمحلی را حتی با شرایط نا مطلوب برای خود تامیین کنند.
۳-دسته آخرافرادی را شامل می شود که به دلیل عوارض شدید جسمی وروانی اعتیادو محرومیت از حداقل حمایت اجتماعی،بدون برخورداری ازهیچ سرپناهی درخیابان ها زندگی می کنند.

حضورافرادآسیب پذیرمانند:زنان و کودکان درمیان جمعیت متکدین و معتادین کارتون خواب اسماعیل آبادرسیدگی سریع تر را می طلبد.البته سالهاست که سازمانها مربوط در تلاش برای جمع آوری وکاهش تعدادکارتون خوابها درمشهد هستند اما همچنان شاهد افزایش تعداداین افراد هستیم.
اما باید این موضوع را در نظر گرفت که اسکان کارتن خواب‌ها در گرم خانه، کمکی است که با وجود مهم بودن، موقتی است و در صورتی که ادامه پیدا نکند، اثر مقطعی به همراه دارد.

مشکل معتادین کارتن خواب زمانی است که از مراکز درمانی خارج می‌شوند متاسفانه این افراد به محض خارج شدن از مراکز درمانی بانبودکارومسکن مجدد به سمت مواد مخدر و کارتن خوابی روی می‌آورند.

اسکان و نگهداری متکدیان و معتادین کارتن خواب برعهده شهرداری است و شهرداری مشهد به این نتیجه رسیده است تا گرم‌خانه‌هایی را در سطح شهر مشهد احداث کند اما شهرداری باید به سمت مراکز خصوصی برود که افزایش ظرفیت ماده ۱۶ قانون اساسی است چرا که بخش خصوصی با ورود به این عرصه می‌تواند علاوه بر جمع آوری و ساماندهی معتادین کارتن خواب و افراد بی خانمان از سطح شهر در توانمندسازی این افراد و تغییر جهت دادن زندگی انها نیز گام بردارد.
ازابتدای بیماری کرونا مسئله متکدین کارتون خواب مورد توجه قرارگرفت و خانمهای مطالبه گرمشهدی پای کارآمدندولی چون حمایت مسئولین شهری را می طابیددر خواست جلسه کردند که درتاریخ ۲۰اردیبهشت سال ۹۹با کمسیون فرهنگی و اجتماعی شهر و شهرداری منظقه ۲و جمعی از مدیران معاونت اجتماعی مشارکتهای سازمان اجتماعی و فرهنگی برگزارشد.

در این جلسه این بانوان مطالبه گر احضارداشتندهویت جلسه گزارش کاردادن نیست بانوان و فعالین که در این جلسه حاضرهستندآگاه به موضوع و مطلع به عمل کردهای شهرداری هستند.
این بانوان احضارداشتندبه بهانه کرونا موضوع کارتون خوابها بهتر دیده شدو مسئله کارتون خوابی برای همه جا زشت است و برای مشهدالرضا زشت تراست و این موضوع انسانی است نه سیاسی و هرکس که نگاه سیاسی بکندجنایت کرده است.و ما حاضرهستیم بخشی را کمک کنیم تا اماری را که شاهد افزایش آن هستیم را با همکاری هم کم کنیم .
خوشبختانه در مسئله متکدین ومعتادین کارتون خواب مردم به کمک مسئولین شهری آمده اند امیدواریم مسئولین از این فرصت استفاده لازم را بکنند

  • نویسنده : لیدا ترک
  • منبع خبر : پایگاه خبری خط شرق