هفت هزار بی‌سواد در شهر مشهد شناسایی شدن!
هفت هزار بی‌سواد در شهر مشهد شناسایی شدن!

مشهد_خط شرق مصطفی اسدی معاون نهضت سواد آموزی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: شهر مشهد با جمعیت نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت هفت هزار نفر جمعیت بیسواد دارد، که البته این امر دقیق نیست..

محسن عارفی
مصطفی اسدی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی گفت: شهر مشهد با جمعیت نزدیک به سه میلیون نفر هفت هزار نفر بیسواد دارد،که البته این آمار دقیق نیست و امکان دارد ارقام بالاتر از این باشد اما تا کنون هفت هزار نفر بیسواد در سطح شهر مشهد شناسایی شدند.

معاونت سواد آموزی خراسان رضوی سی میلیارد تومان اعتبار داشت، اما رقم وصولی این اعتبار در سال گذشته عددی نزدیک بیست میلیارد تومان بود، اعتبار امسال چهل میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۹ میانگین نرخ باسوادی در جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۹۶/۶ درصد و در استان خراسان رضوی با افزایش حدود ۱/۷ درصدی به ۹۷/۷ درصد رسیده است، نرخ باسوادی جمعیت هدف در سطح استان در سال گذشته بالاتر از هدف تعیین شده بود، این هدف برای سال آینده بیش از ۹۸ درصد خواهد بود.

از سال ۹۵ تا ۹۹ میانگین باسوادی استان از ۹۶/۱ درصد به ۹۷/۷ درصد رسیده است.

تعداد مراکز یادگیری درخراسان رضوی از سال ۹۷ تا کنون با افزایش ۳۱ مرکز به ۱۰۸ مرکز در سال ۱۴۰۰ رسیده است اظهار داشت: ۱۷ مرکز پیوند سواد وزنـدگی با هدف توانمنـدسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام العمر برای افـراد بی سـواد و کم سواد در استان مشغول فعالیت هستند.

بر اساس تبصره ۱۰ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کسانی که پیش از سال ۱۳۹۲ با شرایط مندرج در دستورالعمل با نهضت سوادآموزی همکاری داشته اند در آزمون تیرماه ۱۳۹۹ شرکت نموده که از میان حدود چهار هزار شرکت کننده در این آزمون یک هزار ۵۶۷ نفر پذیرفته و به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

تعدادی از این افراد که به دلایلی در آزمون شرکت نکردند در تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱ مجددا در آزمون شرکت کردند که از میان شرکت کنندگان در این آزمون نیز بیش از ۵۰۰ نفر پذیرفته شدند، در حال حاضر نیز در طرح استخدام جامعه ایثارگران بیش از ۴۴۰ پرونده تایید شده و برای مراحل دوره مهارت آموزی و استخدام به دانشگاه فرهنگیان ارسال شده است.

  • نویسنده : Mohsen arefi
  • منبع خبر : خط شرق