نه راه پس داریم ونه راه پیش!
نه راه پس داریم ونه راه پیش!

روشنک:حذف هرگونه یارانه ای از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط تحریم ها راه بسیار دشواری است که از هیچ دولتی از جمله دولت آقای دکتر رئیسی در حال حاضر ساخته نیست، لذا اجرای آن ممکن است با تحریک مخالفین نظام موجب تکرار حوادث آبان ماه 98 شود.

مشهد_خط شرق_محمد حسین روشنک رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خط شرق گفت: در موضوع مداخلات ارزی نه راه پس داریم ونه راه پیش!

در دولت دوازدهم زمانی که معاون رئیس جمهور وقت از دلار ۴۲۰۰تومانی رونمایی کرد، یاداشت ها فراوانی در خصوص خطرات اجرای این طرح در اقتصاد کشور توسط، نویسندگان کارشناسان، اقتصاددانان و این حقیر منتشر شد اما متاسفانه به هشدارها توجهی نشد تا اینکه حالا شرایط به جای رسیده است که در موضوع مداخله ارزی نه راه پیش داریم و نه راه پس!

رییس اتحادیه وارد کنندگان کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه تولید اضافه کرد امروز من در مورد حذف یا عدم حذف دلار ۴۲۰۰ پیشنهادی بجز اینکه بگویم باید با مردم مشورت شود ندارم!

تفاوت ارزش دلار ۴۲۰۰تومانی بیشتر به جیب افراد برخوردار واریز می شود تا کم برخوردار ها لذا این طرح اصلا موفقیت نداشته چراکه اگر چنین بود امروز وضع اقتصاد مردم کم برخوردار این نبود.

اما حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بدون مشورت واضح و شفاف با مردم پیامدهای ناگواری دارد چرا که قبلا شاهد بوده ایم اگر به خواسته های مردم توجه نکنیم اتفاقات آبان ماه ۹۸ با تحریک مردم توسط مخالفین داخلی و خارجی امکان تکرار دارد.

روشنک تاکید کرد ادامه دادن به این وضعیت یعنی رانت های توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی هم موجب نابودی اقتصاد کشور خواهد شد ،اما پیشنهاد می کنم قبل از اجرای هرگونه مداخلات ارزی با مردم مشورت و به خواسته های توجه شود.

هشدار میدهم ، بی تدبیری و عدم توجه به نظر کارشناسان دلسوز وفاقد رانت که در زمان رونمایی از دلار ۴۲۰۰تومانی هم هشدارهای داده شده اما توجهی به آن نشد نباید در دولت دکتر رئیسی تکرار نشود، چراکه فردای اجرا تمامی مقامات مجبور به انکار اطلاع اجرای آن خواهند شد اشاره به عدم اطلاع رییس جمهور وقت از گرانی بنزین در آبان ماه ۹۸

در موضوع، مداخلات ارزی همان گونه که گفتم نه راه پس داریم و نه راه پیش!

کلام آخر حذف هرگونه یارانه ای از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط تحریم ها راه بسیار دشواری است که از هیچ دولتی از جمله دولت آقای دکتر رئیسی در حال حاضر ساخته نیست، لذا اجرای آن موجب تکرار حوادث آبان ماه ۹۸ خواهد شد.

در حوادث آبان ماه۹۸ رهبری برای ایجاد آرامش در جامعه دلسوزانه اقدام سران قوا در مورد گرانی بنزین را تایید و بار منفی آن را پذیرفت.

  • نویسنده : Mohsen arefi
  • منبع خبر : خط شرق