مشهد-خط شرق-قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، با تشریح خدمات ارائه شده به زائران نوروزی گفت: «خدمت به زائران از مبدأ تا مبدأ» و «تحقق زیارت متعالی» دو سیاست اصلی آستان قدس رضوی در ارائه خدمات به زائران امام هشتم(ع) در نوروز 1401 بوده است.
مالک رحمتی گفت :برنامهریزیها برای میزبانی از زائران نوروزی، از چند ماه قبل آغاز شده بود و کانون محوری برنامههای حرم مطهر رضوی، برگزاری مراسم تحویل سال در این بارگاه ملکوتی بود که با حضور حدود دو میلیون زائر و مجاور برگزار شد و خوشبختانه توانستیم با همکاری نهادهای اجرایی متولی در استان و شهرستان، مراسمی باشکوه و در کمال نظم و آرامش و با محتوای مناسبی را برگزار کنیم.
انتخاب شعار «همه خادمالرضاییم» برای یک میزبانی کریمانه
رحمتی در ادامه گفت: یک اقدام مهم در برنامههای امسال آستان قدس رضوی، انتخاب شعار محوری «همه خادمالرضاییم؛ میزبانی کریمانه، عهد جاودانه» بود که تلاش کردیم تمامی برنامهها را حول آن اجرایی کنیم و این شعار را در سطح شهر مشهد نیز ترویج کنیم تا مجاوران هم مشارکت بیشتری در میزبانی از زائران داشته باشند.
دو سیاست ابلاغی تولیت آستان قدس
وی ادامه داد: تولیت آستان قدس رضوی برای فعالیتها و خدمات این آستان در سال ۱۴۰۱ و به ویژه ایام نوروز، دو سیاست را تعیین کردند و بر همین اساس، تمام برنامهریزیها حول محور همین دو رویکرد اصلی شکل گرفت تا بتوانیم یک میزبانی شایسته و کریمانه از زائران حضرت علیابن موسیالرضا(ع) داشته باشیم.
خدمت به زائران از مبدأ تا مبدأ
رحمتی افزود: یکی از این سیاستها، تلاش برای ارائه خدمات به زائران حضرت رضا(ع) از مبدأ تا مبدأ بود، یعنی زائران امام هشتم وقتی از شهر خود به سمت مشهد مقدس حرکت میکنند تا زمانی که مجدد به شهر خود باز میگردند، تکریم شوند و آستان قدس رضوی در حد توان و بضاعت خود و به نحو احسن، به آنها خدمترسانی کند.
بسیج همه ظرفیتهای آستان قدس برای اسکان زائران
رحمتی به خدمات ارائه شده به زائران در سطح شهر مشهد نیز اشاره و اظهار کرد: همانطور که پیشبینی شده بوده، با توجه به واکسیناسیون گسترده در کشور، امسال آمار زائران نوروزی بسیار چشمگیر بود و طبق گزارشها تاکنون حدود ۶ میلیون زائر به مشهدمقدس مشرف شدهاند.
وی افزود: بر همین اساس برخی نیازهای اساسی زائران در سطح شهر از جمله اسکان، افزایش یافت و آستان قدس رضوی نیز برای کمک به نهادهای مسئول و متولی، برای خدمت به زائران امام هشتم(ع) همه ظرفیتهای خود را به کار گرفت.
رحمتی ادامه داد: اسکان ۱۵ هزار نفر در هر شب در رواقها و شبستانهای حرم مطهر، میزبانی از ۵ هزار نفر شب در زائرسرا و زائرشهر رضوی و همچنین تجهیز سالنهای موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی برای اسکان هزار نفر در هر شب، از جمله خدمات این حوزه بود.
وی افزود: علاوه بر اسکان زائران در رواقهای سرپوشیده حرم مطهر، موسسه تربیت بدنی، زائرشهر و زائرسرای رضوی، به دستور تولیت محترم سایر فضاهایی که امکان استفاده موقت را برای اسکان داشتند نیز به ظرفیت اضافه شد از جمله نمایشگاه بینالمللی آستان قدس رضوی در پارکینگ حرم مطهر و همچنین ظرفیت حسینیهها و تکایای سطح شهر نیز جهت پذیرایی از زائران نوروزی استفاده کردیم تا بتوانیم خدمتگزار آنها باشیم.
طبخ و توزیع روزانه ۳۰ هزار پرس غذای متبرک
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، تأمین غذا و نان را نیز یکی دیگر از خدمات آستان قدس رضوی برای نیازهای اساسی زائران برشمرد و گفت: طبخ و توزیع روزانه ۱۵ هزار غذای مهمانسرای حضرت بین زائران، طبخ و توزیع روزانه ۱۵ هزار پرس غذای متبرک در اقامتگاههای مسافران نوروزی، توزیع غذای متبرک در محلهای اسکان زائران در حاشیه شهر مشهد و فعال کردن ۴ نانوایی سیار در مناطق پرتراکم اطراف حرم مطهر رضوی با ظرفیت پخت ۲۰ هزار قرص نان در هر روز، از جمله خدمات ارائه شده برای تأمین این نیازهای اساسی زائران بوده است.
- نویسنده : محسن عارفی
- منبع خبر : خط شرق