موسسات خیریه امور را بین خودشان تقسیم کنند
موسسات خیریه امور را بین خودشان تقسیم کنند

زهرا عابدینی اگر موسسات خیریه باهم لینک باشند و امور بین خودشان تقسیم کنند دیگر شاهد موازی کاری نخواهیم بود.

خط شرق زهرا عابدینی معاون مشارکت های اجتماعی امورکشورگفت: اگر موسسات خیریه باهم لینک باشند و امور بین خودشان تقسیم کنند دیگر شاهد موازی کاری نخواهیم بود.

تعدادی از موسسات در ضمینه فقر و بیکاری، تعدادی در ضمینه درمان و مسائل آموزشی وتعدادی نیز در جمع آوری بسته های معیشتی کار کنند.
خواهش من از بنیاد آبشار عاطفه ها و سایر موسسات خیریه و از استانداری خراسان رضوی این است که واقعا با ایجاد هم افزایی بین ظرفیت موسسات مردم نهاد و با همکاری شورای شهر و کمیته امداد و سازمان بهزیستی استان کمک کنند تا اتفاق مناسب و درستی در حوزه جمع آوری و توزیع کمک های مومنانه اتفاق افتاد
این موضوع باعث این نشود که به جمعی از نیازمندان کمک شود و به جمعی دیگری خیر؛

نکته بعد اعتماد مردم نسبت عملکرد درست موسسات خیریه است و هر اندازه موسسه خیریه توانمند تر، شفاف تر و کارآمدتر عمل کند طبیعتا مردم هم بیشتر اعتماد می کنند و ظرفیت جمع اوری، توزیع و ساماندهی کمک های مردمی افرایش پیدا می کند.

اعتماد سازی کار خود موسسات مردم نهاد است که تاکنون چنین است و بعد از ان بیشتر خواهد شد.

مساله بعدی شناسایی، ارسال مناسب و آبرومندانه کمک ها به خانواده ها و نیازمندان است.

مساله شناسایی مسئله مهم است و هنوز خانواده هایی وجود دارند که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و شاید یکی از کارهای موسسات خیریه این باشد که این حانواده ها را به درستی شناسایی کنند و از مسیرهای درست، حمایت های خود را داشته باشند.

بسیاری از خانواده ها امکان استفاده از فضای مجازی برای اموزش فرزندان ندارند

در فصل شروع مدارس هستیم،اما متاسفانه بسیاری از خانواده ها امکان اینکه برای فرزندان زمینه استفاده از فضای مجازی برای اموزش، را فراهم کنند، به هیچ وجه ندارند. به خضوض در حاشیه شهرها و واقعیت این است که خود آموزش و پرورش هم توان این مقدار امکانات و تجهیزات را برای این دانش اموزان ندارد.

گرچه موسسات خیریه بزرگی ماند خیرین مدرسه ساز کشور ورود پیدا کردند، اما تعداد دانش اموزان در شهرها و حاشیه های شهر به اندازه ای بسیار است که لزوم توجه به این امر دیده می شود.

استدعای من هم از مدیر عامل آبشار عاطفه ها، موسسات خیریه و مردم این است دانش اموزان را فراموش نکند چون فقر آموزشی لطمه بزرگی به آینده این دانش اموزان خواهد زد.

مساله استمرار و تداوم کمک هاست. بسیاری از موسسات اوایل که این موضوع مطرح شد، استارت کار را زدند اما در ادامه،یا کمرنک شد یا کنار گذاشتند و گمان نکنیم که اگر به یک خانواده ای یکبار یا دوبار یا سه بار کمک کردیم دیگر این خانواده نیاز به کمک ندارد.

حل مشکلات اساسی خانواده که بیشتر مساله اشتغال و درآمد زایی است، اگر محور فعالیت ها خیرخواهانه قرار بگیرد طبیعتا حجم مسئولیتی که بر عهده این موسسات است به مرو زمان کم خواهد شد.

کمک رسانی و تامین بسته های معیشتی، بهداشتی، آموزشی و درمانی برای این خانواده ها باید به صورت مستمر در پرونده قرار بگیرد و تداوم داشته باشد و خانواده ها نباید در هیچ لحظه از زمان فراموش شود.
نکته دیگر تقسیم کار ملی بین موسسات خیریه است.

اگر موسسات خیربه با هم لینک شوند و امور را بین خود تقسیبم کنند، طبیعتا شاهد این نخواهیم بود که موسسه ای با تمام توان خودش زحمت می کشد و کار می کند.
موسسه ای در حوزه درمان و موسسه دیگری در مسائل آموزشی و سایرین در جمع آوری بسته های معیشتی کمک کنند و قطعا این همدلی و تقسیم کار انجام شدنی است.

  • نویسنده : محسن عارفی
  • منبع خبر : خط شرق