مناطق آزاد سرخس و دوغارون بالهای توسعه خراسان بزرگ خواهند بود
مناطق آزاد سرخس و دوغارون بالهای توسعه خراسان بزرگ خواهند بود

مشهد_خط شرق_ نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش های احمدآباد و رضویه مشهد با اشاره به تایید لوایح تاسیس مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون توسط شورای نگهبان گفت: مناطق آزاد تجاری دوغارون و سرخس به واسطه همجواری با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی ۲ بال مهم توسعه اقتصادی خراسان بزرگ خواهند بود.

سید احسان قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه، تاکنون در شمال غرب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور مناطق آزاد تجاری راه اندازی شده بود ولی در شمال شرق این مناطق آزاد را نداشتیم.

وی ادامه داد: با تصویب تاسیس مناطق آزاد یاد شده در شمال شرق کشور نه تنها خراسان رضوی بلکه استانهای خراسان جنوبی و شمالی نیز از اثرات مثبت اقتصادی آنها بهره مند خواهند شد و توسعه خراسان بزرگ رقم خواهد خورد.

این نماینده مجلس گفت: مجاورت مناطق آزاد یاد شده با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان علاوه بر جذب سرمایه گذاری این کشورها در سرخس و دوغارون ، به واسطه تغییر قوانین مربوط به روادید، موجب توسعه گردشگری و حضور بیشتر زائران حرم رضوی در استان خواهد شد و رونق سرمایه گذاری خرد اتباع خارجی و تجارت چمدانی را در منطقه افزایش می دهد.

قاضی زاده افزود: هم اکنون منطقه ویژه اقتصادی سرخس با کشورهای مختلف در آسیای مرکزی از طریق ریل و جاده ارتباطات تجاری قوی و راهبردی دارد و حتی چینی ها و روس ها نیز در این تبادلات تجاری وارد شده اند.

وی اضافه کرد: با شرایط جغرافیایی خاص این منطقه سیاستگذاری ها در آینده و پس از راه اندازی منطقه آزاد تجاری سرخس، صادرات محور خواهد بود.
عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان دیروز چهارشنبه از تایید لوایح ایجاد مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران خبر داد.

هادی طحان‌نظیف افزود: این مناطق عبارتند از سرخس، دوغارون و مازندران که لوایح ایجاد آن‌ها در گذشته با اشکالاتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده بود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره این لوایح اظهار کرد: با اصلاحات صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی و بررسی مجدد در شورای نگهبان این لوایح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نزدیکی نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد در شرق خراسان رضوی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری هرات افغانستان و ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد.

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق