ممنوعیت صادرات محصولات شوینده و بهداشتی
ممنوعیت صادرات محصولات شوینده و بهداشتی

رئیس کمیسیون جوانان خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: بخشنامه‌هایی که در حوزه ممنوعیت صادرات محصولات شوینده و بهداشتی صادر شده است؛ رد و نشانی از نفوذ به سیستم تصمیم‌گیری کشور را نشان می‌دهد‌.

به گزارش خط شرق،جواد نیشابوری در نشست خبری با اصحاب رسانه در خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از اتفاقاتی که برای صنعت شوینده محصولات بهداشتی کشور رخ داد بحث ممنوعیت صادرات این محصولات است، در مقابل شاهد عدم ممنوعیت صادرات مواد اولیه این صنعت هم هستیم.

رئیس کمیسیون جوانان خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات مواد شوینده باعث شد که تولید کنندگان داخلی بازار بین المللی که سال ها برای در اختیار گرفتن آن تلاش کرده بودند را ازدست بدهند ، افزود: برخی مسئولان در دولت با تصمیم گیرهای غیر منطقی باعث خسارت زیادی به تولید کنندگان می شوند که از جمله آن ممنوعیت صادرات مواد شوینده در ۶ماه و طی مقاطع مختلف زمانی طی یک سال اخیر و حتی قرار دادن سقف برای صادرات این محصولات بود.

نیشابوری بیان کرد: حتی پیشنهاد صادرات همزمان مواد و محصولات شوینده و بهداشتی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد لجستیک مقابله با کرونا دادیم که با پیشنهاد ما مخالفت شد، این در حالی است که کشور ما توانسته بود در بحث مواد شوینده و بهداشتی بسیاری از رقیب‌های منطقه‌ای خود را کنار زده و اکثریت بازار را به نفع خود به دست آورد.

نیشابوری با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به صورت یک جزیره خود محور عمل کرده و در هر شرایطی بر اجرای بخش نامه ها و دستورالعمل های ثابت خود تا کید دارد، افزود: با این حال تولید کنندگان حاضر به پرداخت مالیات و حق بیمه خود طبق قوانین تعیین شده هستند و تنها تقاضایی که از مسئولان دارند این است که بخش نامه جدید که به تولید ضربه وارد کند را صادر نکرده و حمایت از تولید را صرفا در شعار خلاصه نکنند.

رئیس کمیسیون جوانان خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر افزایش قیمت مواد اولیه در داخل، گفت: ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی بودیم که این باعث افزایش قیمت محصولات می شود. او گفت:۷۰ درصد مواد اولیه تولید صابون به صورت چیپس صابون از خارج از کشور تامین می‌شود که با بالا رفتن قیمت دلار و بحث تحریم‌ها و سرباز زدن همکاری شرکت‌های معتبر با ایران، شرکت‌های حمل و نقل هزینه‌های بیشتری را برای انتقال به ایران می‌گیرد که همه اینها بر افزایش قیمت محصول اثر گذار است.

در ادامه نشست مدیرعامل یکی از شرکت‌های مواد شوینده در مشهد گفت: هرگاه صادرات یک محصول در کشور ما رونق گرفته است افرادی که منافع ان ها درخطر می باشد با استفاده از لابی گری و مافیایی که در اختیار دارند به دنبال ضربه زدن به صادرات هستند.

یحیی رضایی ادامه داد: مشخص نیست که چرا صادرات مواد شوینده ممنوع می شود اما اجازه مواد اولیه آن داده می شود . از طرفی در همین تامین مواد اولیه شوینده ها نیز رانت های زیادی وجود دارد به طوری ما به عنوان تولید کننده باید این مواد اولیه را تنها از بورس تهیه کنیم اما برخی دلالان به راحتی آنها را به طور مستقیمو بدون پرداخت ارزش افزوده از شرکت پتروشیمی دریافت می کنند.

در بخش دیگری از این نشست جواد واعظی معاون ارتباطات یکی دیگر از شرکت‌های شوینده خراسان رضوی درباره بحث ممنوعیت صادرات و ضربه شدید این امر به تولید کنندگان، گفت: این استان قطب تولید و صادرات محصولات شوینده و بهداشتی مخصوصاً صابون رختشویی و صابون جامد بوده است.۷۰ درصد صادرات حوزه محصولات بهداشتی از خراسان رضوی صورت می گرفت که ۴۰ درصد آن تولید این استان و ۳۰ درصد و مابقی از طریق مبادی گمرکی این استان صادر می شود، ولی محدودیت این صنعت باعث ضربه مهلک به تولید کنندگان شد. حدود ۹۳ درصد از تولیدی صابون رختشویی شرکت‌های ایرانی صادر می شود که بیش از ۶۰ درصد از پرسنل شرکت‌ها در بخش صابون مشغولند.

  • نویسنده : عارف عارفی
  • منبع خبر : خط شرق