معرفی ۱۵ مورد از جاذبه های مشهد + باغ وحش وکیل آباد
معرفی ۱۵ مورد از جاذبه های مشهد + باغ وحش وکیل آباد

معرفی ۱۵ مکان گردشگری شهر مشهد به همراه باغ وحش وکیل آباد مشهد

باغ وحش وکیل آباد مشهد یکی از جاذبه های تفریحی این شهر به شمار می آید که در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی و قیمت بلیط باغ وحش وکیل آباد را در اختیار گردشگران عزیز قرار دهیم

 

باغ وحش وکیل آباد مشهد

باغ وحش وکیل آباد مشهد

باغ وحش مشهد با دارا بودن مساحتی غریب به ۴۰ هزار متر مربع بزرگ ترین باغ وحش موجود در ایران به شمار می آید که در سال ۱۳۳۹ افتتاح شده است. این مجموعه تفریحی در قسمت جنوب غربی شهر مشهد قرار دارد و سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می کنند. باید بدانید که باغ وحش وکیل آباد تنها باغ وحش استان خراسان رضوی به شمار می آید و زیستگاه حیوانات بسیاری نظیر ببر، گراز، شیر، خرس، خوک، گوزن و آهو می باشد. در این مجموعه به طور کلی ۱۲۵ گونه مختلف از جانداران که شامل ۶۱ گونه پستاندار و ۴۹ گونه پرنده می باشند، نگهداری می شود و بازدید از آن ها می تواند تجربه جالبی باشد.
ساعت بازدید از باغ وحش «از ساعت ۹ صبح الی غروب آفتاب ساعت ۱۹ »
تلفن پاسخگویی مجموعه : ۰۵۱۳۵۰۱۴۴
آدرس باغ وحش وکیل آباد مشهد: خراسان رضوی- مشهد- انتهای بلوار وکیل آباد- جنب پارک جنگلی وکیل آباد

 

۱_ کوه سنگی، معروف ترین مکان های تفریحی مشهد

کوه سنگی (Kuh Sangi) و یا به عبارتی دیگر کوسنگی، یکی از بزرگ ترین پارک های مشهد است. این مجموعه ی تفریحی و علمی در خود دو تا از رشته کوه های بینالود را دارد. از پارک کوه سنگی تا شهر مشهد خیابانی بسیار سر سبز قرار گرفته که معروف ترین خیابان این شهر می باشد. این شهرت و توجه به کوه سنگی از جاذبه های مشهد گویی از دوره های قدیم بوده است زیرا حتی می گویند که شاه عباس صفوی در این منطقه تاج گذاری کرده است. بهترین زمان برای سفر به کوه سنگی با توجه به آب و هوای شهر مشهد، بهار و تابستان است اما پاییز و زمستان کوه سنگی هم دیدنی است. راستی! در منطقه ی کوه سنگی مشهد هتل های خوبی وجود دارد که شما می توانید با رزرو هتل در مشهد از وب سایت الی گشت هم در این منطقه و هم در هر جای دیگر این شهر، اقامتگاه خود را به راحتی رزرو کنید.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ایستگاه مترو شهید کاوه
منطقه ی بزرگ کوه سنگی مشهد

۲_ مقبره ی تاریخی فردوسی از مناطق گردشگری مشهد

مقبره ی فردوسی (Tomb of Ferdowsi) یکی از جاذبه های مشهد است که نامش در بین با ارزش ترین دیدنی های این شهر قرار گرفته. این آرامگاه داستان های بسیاری را از زمانی که ساخته شد تا به امروز پشت سر گذاشته است. این آرامگاه در ۲۰ کیلومتری مشهد و در نزدیکی روستای پاژ (فاز) با ۲۸ کیلومتر فاصله قرار گرفته است.

طرح اولیه ی این مقبره توسط اندره گدار داده شد ولی در نهایت با طرح حسین لرزاده به پایان رسید. این مقبره ی با شکوه از ۳ قسمت مختلف تشکیل شده که بخش تالار آن یکی از زیباترین قسمت های آن است. محوطه ی اطراف این مقبره ۶ هکتار است و در محوطه ی مقبره یک کتابخانه و موزه قرار گرفته است. این موزه هم اکنون تبدیل به موزه شده است. هر وقت از سال که به مشهد بروید، برای بازدید از این موزه مناسب است و ساعت کاری آن هم از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر می باشد.

آدرس: خراسان رضوی، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

مقبره ی فردوسی در توس

 ۳_ دریاچه چشمه سبز، یکی از جاذبه های گردشگری مشهد

دریاچه چشمه سبز (Spring Green) یکی از جاذبه های طبیعی مشهد است که خیلی معروف می باشد. این دریاچه در ۲۰ کیلومتری روستایی به نام گلمکان قرار گرفته و تنها ۵۰ کیلومتر با مشهد از سمت غرب فاصله دارد. این دریاچه نزدیک به ۱۵ هکتار وسعت دارد و از آبش برای آبیاری زمین های کشاورزی و باغات اطراف هم استفاده می شود. نام های دیگر این دریاچه که از جاذبه های مشهد به شمار می رود، چشمه سوز و چشمه سو است.

به واسطه ی طبیعت سر سبز و زیبایی که این دریاچه و اطرافش دارد، امروزه یکی از مسیرهای طبیعت گردانی که در مشهد هستند؛ دریاچه چشمه سبز است. بهترین زمان برای رفت به این دریاچه، از فصل بهار تا اوائل پاییز است.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، جاده ی مشهد به قوچان، ۴۰ کیلومتری گلمکان، ۲۰ کیلومتری راه کوهستانی به سمت دریاچه ی چشمه سبز
دریاچه ی چشمه سبز مشهد

۴_ آرامگاه نادرشاه افشار از مکان های تاریخی مشهد

در مجموعه ای به نام باغ موزه ی نادری در مشهد، برای یادبود یکی از شاهان تاریخ ساز ایران یعنی نادر شاه؛ مجسمه ای بزرگ در سال ۱۳۴۲ ساخته شده که می گویند محل دفن واقعی این شاه است. ساختمانی که در این مجموعه که از جاذبه های مشهد است قرار گرفته، دارای دو سالن است که هر دوی آن ها موزه هایی هستند که آثار جنگی و غیر جنگی مربوط به حکوت افشاریان را نشان می دهد. معروف ترین چیزی که از این مجموعه در ذهن هر کسی که از آن دیدن کرده باقی می ماند، مجسمه ی نادرشاه است که بر روی ستونی قرار گرفته است. بین ۹ تا ۵ بعدازظهر بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه است.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، چهار راه شهدا
مقبره ی نادر از جاذبه های مشهد

۵_ هفت حوض، پارکی با ۷ حوض طبیعی در مشهد

این پارک یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری مشهد است که در کوه های خلج قرار گرفته است. پارک هفت حوض با شهر مشهد ۷ کیلومتر فاصله دارد که باید در حدود ۲ کیلومتر آن را پیاده روی نمایید. این پارک را از این جهت هفت حوض می گویند که در خود، ۷ حوضچه ی کاملا طبیعی دارد که آب با جریان طبیعی در آن جریان دارد. این حوضچه ها بر اثر فرسایش شیمیایی به وجود آمده اند. اگر می خواهید به پارک هفت حوض بروید، باید لباس و کفش مناسب کوهنوردی و طبیعت نوردی بپوشید و قبل از غروب آفتاب به شهر برگردید.

  • آدرس: خراسان رضوی، ۷ کیلومتری مشهد
یکی از حوضچه های طبیعی هفت حوض

۶_ وکیل آباد، قدیمی ترین پارک مشهد

بوستان بزرگ و ۷۰ هکتاری مشهدی ها یعنی پارک وکیل آباد (Vakilabad Garden) یک منطقه ی کاملا ییلاقی است که آبی که به آن سرازیر می شود از قنات وکیل آباد سرچشمه می گیرد. زمین این پارک موقوفی حسن ملک است که هم اکنون در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته است. در این پارک زیبا و خوش آب و هوا یک محوطه ی بسیار بزرگ باری بازی کوکان و همچنین یک باغ وحش نیز قرار گرفته است. در مطلب باغ وکیل آباد می توانید اطلاعات بیشتری درباره ی این جاذبه ی مشهدی به دست بیاورید.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد
باغ وکیل آباد مشهد

۷_ باغ گیاه شناسی ملی ایران در مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد (Mashhad Botanical Garden) یکی از دیدنی های این شهر است که دارای ۲۵ هکتار است. در این مجموعه ی طبیعی، ۱۱ کلکسیون مختلف که ترکیبی از معماری و علم هستند در کنار هم قرار گرفته و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. در این باغ ۱۸۰ گونه ی مختلف گیاهی و دارویی و ۴۰۰ نمونه ی ژنتیکی نگهداری می شود. از این باغ هم می توان از لحاظ آموزشی و هم از لحاظ بازدید از یکی از دیدنی های مشهد استقبال کرد.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر
نمایی هوایی از باغ بوتانیکال مشهد

۸_ بند ۵۰۰ ساله ی گلستان در مشهد

بند گلستان در ۸ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته و یکی از منطقه های توریستی مشهد به شمار می رود. از عمر این بند تاریخی، ۵۰۰ سال یعنی در حدود دوره ی تیموریان می گذرد. این بند بر روی رودخانه ی گلستان قرار گرفته و در بیشتر ایام سال پذیرای گردشگران بسیار زیادی می باشد. بند گلستان بارها مورد بازسازی قرار گرفته است و به آن امکانات تفریحی مختلفی در طول سالیان اضافه شده است.

  • آدرس: خراسان رضوی، ۸ کیلومتری غرب مشهد، بعد از پارک جنگلی وکیل آباد، رودخانه گلستان
بند گلستان مشهد

۹_ غار تاریخی مغان در مشهد

غار مغان (Moghan Cave) در ۳۵ کیلومتری مشهد قرار گرفته است و بر اساس اکتشافات زمین شناسی در این منطقه، فسیل های حلزونی و مسیرهایی که به ۱۰۰ میلیون سال قبل می رسد، وجود دارد. کشف و جستجو در این غار بسیار جذاب است اما یادتان نرود که به هیچ عنوانی بدون راهنما و وسایل ایمنی پا به این غار نگذارید.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، جاده ی خلج
غار مغان یکی از جاذبه های طبیعی در مشهد

۱۰_ اولین پارک تفریحی مشهد، باغ ملی

اولین پارک تفریحی شهر مشهد که در سال ۱۳۴۵ افتتاح شد، باغ ملی (Bagh Melli) است که در یکی از شلوغ ترین مراکز این شهر قرار گرفته است. در این باغ که از جاذبه های مشهد است، انواع درخت های چنار قدیمی، فضای سبز گلکاری شده و انواع مختلفی از گیاهان قرار داده شده است. در باغ ملی، قناتی معروف شهر رد می شده است. این باغ در منطقه ای پر تردد و تجاری قرار گرفته است.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، خیابان امام خمینی
نمایی تابستانی از باغ ملی مشهد

۱۱_ شاندیز، شهری منحصر به فرد در نزدیکی شاندیز

شاندیز (Shandiz) در ۱۵ کیلومتری مشهد قرار گرفته و آب و هوای بسیار معتدلی دارد. عامل اصلی که باعث معروف شدن این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های مشهد شده است؛ آب و هوای فوق العاده و طبیعت آن در کنار کباب های فوق العاده ی آن است! از وسط شاندیز رودخانه هایی در جریان هستند که از بینالود سرچشمه می گیرند. اگر به شاندیز رفتید حتما به عنوان سوغات؛ گیلاس تازه و پوستین با خود بیاورید. مراکز تفریحی در شاندیز هستند که پیشنهاد می کنیم از بین آن ها به؛ پارک جنگلی، مجموعه ی توریستی، رستوران های مختلف، رصدخانه ی نجوم و موزه ی شهرداری سر بزنید. برای آشنایی بیشتر با این روستا پیشنهاد می کنیم که مطلب روستای شاندیز در مجله گردشگری الی گشت مطالعه بفرمایید.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ۱۵ کیلومتری مشهد
روستای شاندیز مشهد

۱۲_ بازار رضا، یکی از قدیمی ترین جاذبه های مشهد

این بازار تاریخی امروزه یکی از جاذبه های مشهد است که قطعا گذر هر توریست و گردشگری برای یک بار هم که شده به آن افتاده است. معماری بازار رضا (Bazaar Reza) منحصر به فرد و زیباست و در کنارش همیشه تجارت در آن رونق داشته است. بازار رضا در سال ۱۳۵۵ ساخته شده و دارای مغازه ها و غرفه های مختلفی در خود است. ادویه های مختلف، زعفران، فیروزه و کلی کالای دیگر در این بازار به وفور خرید و فروش می شوند.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهدف ضلع شرقی خیابان امام رضا، حد فاصل میدان بیت المقدس و ۱۷ شهریور
نمایی از بازار رضا مشهد

۱۳_ غار بیمار آب، یکی از جاذبه های عجیب طبیعی مشهد

در حد فاصل ۶ کیلومتری دهکده ی کوشک آباد مشهد یک غار بسیار بلند قرار گرفته که در سطح آن، آب بسیار زیادی جریان دارد. این که چرا به این غار نام بیمار آب را نهاده اند به این خاطر است که محلی های منطقه برای درمان بیماری بیماری های حیوانات خود، از آب این غار به آن ها می خورانده اند! در ابتدای غار بیمار آب یک چاه عمودی به عمق ۱۵ متری وجود دارد که در انتهای آن آب های چکیده از سقف غار جمع شده و تشکیل یک حوضچه ی نسبتا عمیق را داده اند. دهانه ی ورودی غار هم ۳ متر است. جالب است بدانید که هنوز هم مردم محلی این اعتقاد را دارند. در ضمن یادتان باشد که بدون محافظ هرگز به این غار نروید.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ۶ کیلومتری کوشک آباد
غار بیمار آب مشهد

۱۴_ خانه ی ملک، یادگار قاجارها در مشهد

این خانه ی تاریخی یکی از نمونه های به جای مانده از دوره ی حکومت قاجارهاست. خانه ی ملک قبل تر خیلی بزرگ بوده اما این روزها تنها ساختمان ۲ طبقه ی آن باقی مانده است. طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت ‌کاری شده چوبی و شومینه گچبری زیبایی است. خانه ملک امروزه مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است و یکی از جاذبه های گردشگری مشهد می باشد. گفتنی است حمام خانه ملک تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی دوره خود در شهر مشهد معرفی شده است. این خانه ی تاریخی در سال ۱۳۷۷ ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی شد. در سال ۱۳۸۵ بود که این مجموعه ی تاریخی را به عنوان خانه ی توریست مشهد انتخاب کردند. این مجموعه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی
خانه ی تاریخی ملک یادگار قاجار در مشهد

۱۵_ زشک، روستای ۴ فصل مشهد

در نزدیکی مشهد روستایی به نام زشک قرار گرفته که به خاطر طبیعت زیبای چهار فصلش، معروف شده است. روستای زشک در جنوب شرقی بینالود قرار گرفته و ۲۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. زشک پر است از چشمه های طبیعی، درختان سر سبز و سر به فلک کشیده و از همه مهم تر مردمی مهربان و خون گرم که از گردشگران به گرمی پذیرایی می کنند. زشک به معنی جوشان است. این روستا باغاتی دارد که در آن ها میوه هایی همچون آلو، سیب، گیلاس و بسیاری از میوه های دیگر کشت می شود. در این روستا، مجموعه های گردشگری مختلفی قرار گرفته که از بین آن ها می توانیم از رستوران آفتابگردان نام ببریم. برای این که بیشتر با این روستا آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا مطلب روستای زشک را در مجله ی الی گشت مطالعه بفرمایید.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ۱۵ کیلومتر بعد از شاندیز
  • نویسنده : سیدجلال مظلوم
  • منبع خبر : خط شرق