معتاد برای برگشت به جامعه به عشق نیاز دارد
معتاد برای برگشت به جامعه به عشق نیاز دارد

محسن فقیهی زاده کارشناس حوزه اعتیاد گفت:بعد از بهبودی یک فرد بیمار اعتیاد پذیرش جامعه خیلی اهمیت دارد که چگونه او را با آغوش باز بپذیرد.

به گزارش خط شرق ؛یکی از آسیبهای پر اهمیت جامعه، آسیب اعتیاد است که متاسفانه بخشی از جامعه ما رو به خودش درگیر کرده و به دلیل عدم شناخت و آگاهی و مهارت اکثر افراد، پیدایش و رشد و افزایش این بیماری در سطح جامعه بیشتر اتفاق میافتد.

بیمار اعتیادی که درگیر مصرف مواد مخدر یا الکل میباشد، بدون اختیار و تحت اجبار بیماری، مشغول به مصرف است و بجز تحمل دردهای سنگین روحی و روانی درونی خودش، میبایست سرزنش و ناآگاهی و عدم پذیرش این درد رو به عنوان یک بیماری، به واسطه افراد ناآگاه جامعه، تحمل کند.

متاسفانه دیدگاه و نگرش برخی از افراد جامعه و حتی مسئولین، در گذشته این بود که، افراد معتاد نباید در جامعه زندگی کنند و با فرستادن آنها به زندانها و مکانهای نامعلوم و غیر قابل دسترس، قصد حذف این بیماری را داشتند،

برخی از مسئولین پیشنهاد میدادند که این افراد را باید به دریا ریخت و سربه نیست کرد که خوشبختانه با خواست و اراده خداوند مهربان، انجمنهای دوازده قدمی به کمک بیماران آمد و درک و نگرش افراد را نسبت به اعتیاد تغییر داد، تا جایی که میتوان به وضوح مشاهده کرد که این باور و اعتقاد تغییر کرده!

جامعه امروز، اعتیاد را بعنوان یک بیماری پذیرفته و معتادان امروز را بیمار میدانند، نه مجرم!

تاثیر رفتار اجتماعی بر روی افزایش بیماری اعتیاد بسیار زیاد است.
متاسفانه عدم همراهی اجتماعی و عدم پذیرش و شناخت افراد نسبت به این بیماری و نگاه غلط و تحقیر آمیز افراد با نفوذ اجتماعی و وجود سابقه های حبس و زندان برای بیماران، باعث ناامیدی برخی از بیماران در حال بهبودی گردیده، تا حدی که خیلی از آنها به دلیل نداشتن یک شغل مناسب یا جایگاه اجتماعی، دچار افسردگی یا با عود بیماری، دچار لغزش میشوند.

همه ما در این جامعه مسئول هستیم، باید به بیماران در حال بهبودی فرصت داد، آنها حق اشتغال و ازدواج و برخورداری از امکانات جامعه را دارند،
اعتیاد جرم نیست‌ و یک بیماریست که عوامل فردی و خانوادگی و اجتماعی دارد و برای درمان آن نیز باید فرد خودش تمایل داشته باشد و خانواده و اجتماع نیز نقش خود را به درستی ایفا کنند.

محسن فقیهی زاده
کارشناس آسیبهای اجتماعی

  • نویسنده : محسن فقیهی زاده کارشناس اعتیاد
  • منبع خبر : خط شرق