مشارکت بانوان خراسان رضوی برای نمایندگی مجلس ۸۱ درصد افزایش یافت
مشارکت بانوان خراسان رضوی برای نمایندگی مجلس ۸۱ درصد افزایش یافت

مشهد-خط شرق- معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: ۲۳۶ زن در این استان برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی قطعی کردند که نشان دهنده افزایش ۸۱ درصدی مشارکت بانوان در این کارزار سیاسی نسبت به دوره قبل انتخابات است.

به گزارش خط‌شرق «سیدهادی طباطبایی» روز یکشنبه در نشست خبری انتخاباتی اظهارداشت: این در حالی است که شمار بانوان نام نویسی شده برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی، ۱۳۰ نفر بوده است.

وی بیان کرد: در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجموع هزار و ۷۴۴ داوطلب اعم از مرد و زن از خراسان رضوی ثبت نام قطعی کرده اند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: سه هزار و ۶۷۲ داوطلب در این استان پیش ثبت نام کردند که حدود ۸۰۰ نفر آنها دارای نقص مدرک و بیشتر مدرک تحصیلی بوده اند و اجازه حضور در مرحله ثبت نام قطعی نیافتند.

وی ادامه داد: شمار اندکی از این افراد به روند عدم تایید مدارکشان اعتراض کردند که البته مشکل مدارک برخی معترضین رفع شد و توانستند به مرحله بعد بیایند.

طباطبایی اظهار داشت: با کسر تعداد افراد ثبت نام قطعی شده و افرادی که کد رهگیری دریافت نکرده اند، از مجموع پیش ثبت نام شده ها در خراسان رضوی، دستکم هزار و ۱۰۰ نفر از داوطلبان حضور در انتخابات به خواست خود در فرآیند ثبت نام قطعی شرکت نکردند.

وی بیان داشت: از میان ۱۸ نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی به جز نمایندگان «گناباد و بجستان» و «درگز» بقیه ثبت نام کرده اند، البته یک نماینده مجلس از حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیز معاون رییس جمهور شده و طبعا این کرسی نمایندگی خالی است.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی به حضور همه جریانات سیاسی و افراد شاخص در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: ۶۳ نفر از ثبت نام شدگان سابقه نمایندگی ادوار مجلس را داشته اند که این رقم در یازدهمین دوره انتخابات ۳۵ نفر دارای سابقه نمایندگی بوده اند، این اعداد نشان می دهد چهره های شاخص تمایل جدی برای حضور در انتخابات ۱۱ اسفند را دارند.

وی به ثبت نام ۴۱۹ ایثارگر اشاره کرد و افزود: شهرستانها به جز مشهد معمولا بواسطه انگیزهای قومی، مذهبی و محلی تمایل بیشتری برای مشارکت در انتخابات داشته‌اند.

مشارکت انتخاباتی اصلاح طلبان بیشتر از سایر گرایشها است

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی شمار احزاب استانی و نمایندگی احزاب ملی در خراسان رضوی را ۵۲ مورد برشمرد و گفت: تعداد احزاب اصلاح طلب در این فهرست بیشتر از سایر گرایش های سیاسی است، چنانچه از مجموع تشکل های سیاسی فعال در استان ۱۸ تشکل گرایش اصولگرایی، ۲۷ تشکل اصلاح طلبی و هفت مجموعه نیز مستقل یا اعتدالی هستند.

وی گفت: در مرحله ثبت نام قطعی، داوطلبان نمایندگی مجلس از همه گرایش ها و احزاب درون نظام مشارکت خوبی داشته اند و می توان گفت رقابت میان افراد ثبت نام شده حتی اصلاح طلبان جدی است، از طرفی خانه احزاب استان در خیابان «حرعاملی» مشهد تجهیز شد و برخی احزاب جلساتی در آن برگزار کرده اند.

طباطبایی شمار تقریبی واجدان شرایط اخذ رای را ۴.۷ میلیون نفر عنوان کرد و افزود: در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، شناسایی، همراهی و گفت وگو فرمانداران با ۱۵ گروه مرجع سیاسی و اجتماعی از جمله دانشجویان را در دستور قرار داده ایم.

وی نظارت بر عملکرد مجموعه هیات های اجرایی را مهم دانست و گفت: امسال برای نخستین بار هر شعبه اخذ رای یک ضابط قضایی دارد و تخلفاتی که در شعب اخذ رای رخ می دهد توسط این ضابط و بدون اجرای روند وقت گیر گذشته برخورد خواهد شد.
معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی با اشاره به توزیع برخی فهرست های انتخاباتی در مشهد طی روز رای گیری افزود: امیدواریم امسال شاهد هیچگونه تبلیعات از جمله انتشار لیست های بی نام و نشان در مشهد در روز منع تبلیغات انتخاباتی نباشیم.

وی همچنین از آغاز ثبت نام نامزدهای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این استان به صورت حضوری در فرمانداری مشهد از تاریخ ۱۴ آبان ماه امسال خبر داد.

خراسان رضوی در قالب ۱۲ حوزه انتخابیه، ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که از این تعداد پنج نماینده سهم حوزه انتخابیه مشهد و کلات است.

همچنین این استان ۶ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

  • نویسنده : عارف عارفی