محدودیتی در توزیع مرغ وجود ندارد
محدودیتی در توزیع مرغ وجود ندارد

دکتر مرتضی اشرفی درخصوص اقدامات استانداری براجرای تنظیم بازار و میزان کالاهای اساسی عرضه شده به نرخ مصوب دولتی در ایام پایانی سال گفت: خوشبختانه ذخایر مرغ منجمد، برنج، گوشت قرمز، گندم به میزان کافی هست و دراین زمینه مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه از تهران درخواست داشته ایم که سهمیه جدیدی نیز به استان ارائه شود.

محسن عارفی خط شرق

نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با حضور مدیران اقتصادی استان در محل سالن سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ساختمان استانداری برگزار شد.

دکتر مرتضی اشرفی درخصوص اقدامات استانداری براجرای تنظیم بازار و میزان کالاهای اساسی عرضه شده به نرخ مصوب دولتی در ایام پایانی سال گفت: خوشبختانه ذخایر مرغ منجمد، برنج، گوشت قرمز، گندم به میزان کافی هست و دراین زمینه مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه از تهران درخواست داشته ایم که سهمیه جدیدی نیز به استان ارائه شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید در نظر بگیرم مباحث رعایت پروتکل های بهداشتی است که مدنظر ستاد مبارزه با کرونا نیز قرار دارد. در تلاشیم تا روش هایی را تعریف کنیم که مانع ایجاد صف در مقابل مغازه های عرضه کالاهای اساسی شود.

وی با بیان این نکته که بیشترین تمرکز در جلسات تنظیم بازار بر موضوع مرغ است، افزود: ابتدا سعی می کنیم که بیش از پیش نحوه عرضه مرغ را کنترل نماییم و دیگر اینکه اگر نیاز استان در عرضه مرغ به نرخ مصوب دولتی تامین نشود از ذخایری که موجود هست این نیاز را برطرف خواهیم کرد. خوشبختانه مقداری مرغ منجمد مازاد بر سهمیه استان جذب شده است که توزیع آن از هفته قبل آغاز شده است.

اوگفت: استان در حال حاضر توانسته در بحث نرخ بیکاری رتبه اول، در بحث سرمایه‌گذاری خارجی به لحاظ تعداد رتبه اول و به لحاظ حجم رتبه سوم را در کشور کسب کند. علی رغم محدودیت‌هایی که باعث کاهش صادرات شده‌ است، تراز بازرگانی استان مثبت و به میزان ۸۱۳ میلیون دلار بوده ‌است.

اشرفی گفت: در بحث پروژه‌های جهش تولید در سطح کشوری استانداران تفاهم‌نامه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشوری منعقد کردند و در استان ۱۲۰پروژه جهش تولید شناسایی و منعقد شد و حدود هزار و ۹۰۰میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی در اختیار این پروژه‌ها قرار داده‌خواهدشد. امید است تا شاهد اثرات مثبت در بحث تولید و اشتغال‌زایی در استان باشیم.

اشرفی در ارتباط با پیشرفت‌های خراسان ‌رضوی در سال ۹۹اظهارکرد: باوجود تمام مشکلات، در برخی از شاخص‌ها استان توانسته ‌است نسبت به میانگین شاخص کشوری وضعیت بهتری داشته ‌باشد. خراسان رضوی در حال حاضر توانسته در بحث نرخ بیکاری درمیان استان‌ها رتبه اول، در بحث سرمایه‌گذاری خارجی به لحاظ تعداد رتبه اول و به لحاظ حجم رتبه سوم را در کشور کسب کند. تنوع سرمایه‌گذاری خارجی بسیار خوب است و علی رغم محدودیت‌ها که باعث کاهش صادرات شده‌ تراز بازرگانی خراسان‌ رضوی مثبت و به میزان ۸۱۳ میلیون دلار بوده ‌است.

وی در ارتباط با اقدامات انجام‌شده درحوزه احداث شهرک‌های کشاورزی در استان گفت: در حوزه تولید نیز اقدامات و برنامه‌های اساسی داشتیم. در بحث توسعه شهرک‌های کشاورزی، انعقاد تفاهم‌نامه هزار هکتاری شهرک‌های کشاورزی در حوزه گلخانه‌ها، مجتمع دام‌پروری و آبزیان در دستور کار قرار گرفته و جانمایی زمین‌ها انجام شده‌است. امیدوارم که بتوانیم در سال‌های آینده موفقیت‌های خوبی در بحث امنیت‌ غذایی داشته‌ باشیم.

‌اشرفی در خصوص اعطای تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا اظهار کرد: دولت تسهیلاتی برای ۱۴رسته فعالیت درنظرگرفت برای خراسان رضوی سهمیه تخصیصی هزار و ۴۰۰میلیاردتومانی، در نظرگرفته‌شد. تاکنون توانستیم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت داشته باشیم و خوشبختانه رتبه دوم در کشور در زمینه پرداخت را دارا هستیم.

وی درخصوص قیمت کالاهای اساسی نیز گفت: قیمت های کالاهای اساسی در ستاد تنظیم بازار ملی مصوب می شود، اگر بیش از این قیمت در بازار ارائه شود شامل تخلف شده و دستگاه های مرتبط با آن برخورد خواهند کرد. برخوردهایی نیز تاکنون از طرف بازرسی اصناف و بازرسی سازمان صمت با متخلفان صورت گرفته است.

  • نویسنده : محسن عارفی
  • منبع خبر : خط شرق