ما می خواهیم تورم را کاهش و اشتغال را افزایش دهیم
ما می خواهیم تورم را کاهش و اشتغال را افزایش دهیم

مشهد_خط شرق_ هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در همایش سراسری مدیران ارشد بانک مسکن کشور در مشهد، گفت: موضوع مسکن خیلی موضوع مهمی است؛ آنقدر مهم است که وقتی جمهوری اسلامی تاسیس می شود، بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در پیامی که برای تشکیل بنیاد مستضعفان می دهند می فرمایند «اموال بنیاد باید صرف اشتغال و مسکن شود»

هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در همایش سراسری مدیران ارشد بانک مسکن کشور در مشهد، گفت: موضوع مسکن خیلی موضوع مهمی است؛ آنقدر مهم است که وقتی جمهوری اسلامی تاسیس می شود، بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در پیامی که برای تشکیل بنیاد مستضعفان می دهند می فرمایند «اموال بنیاد باید صرف اشتغال و مسکن شود»

 

وی اضافه کرد: بخش مسکن پیشران اقتصادی است و اشتغال وسیعی را در پهنه کشور ایجاد می کند، اشتغال مسکن چند نوع ویژگی منحصر به فرد دارد و گستره آن در کل شهرها و روستا است. کشور تبدیل به کارگاه ساختمانی می شود. در این بخش هم رشد اقتصادی و هم اشتغال همزمان داریم.

 

عباسی گفت: ما می خواهیم، هم تورم را کاهش و هم اشتغال را افزایش دهیم که رونق اقتصادی هم اتفاق بیفتد، یعنی کاهش تورم ما به بهای رکود نباشد، در این صورت بخش ساخت مسکن می تواند پرچمدار باشد.

 

وی با بیان اینکه، ما به تورم کمتر از ۲۰ درصد نمی رسیم مگر این که بخش ساخت مسکن را فعال کنیم، تصریح کرد: ساخت مسکن وقتی همراه با عرضه زمین رایگان یا با هزینه صفر به صورت اجاره ای توسط وزارت راه و شهرسازی انجام بگیرد هم می تواند به رشد، اشتغال و رونق اقتصادی منجر شود و هم تورم را کاهش دهد.

 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ۳ میلیون نفرجوان بالای ۳۰ سال ازدواج نکرده اند و ۱.۵ میلیون مسکن می خواهند و این مسئولیت ما را بیشتر می کند.

 

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی با بهره گیری از شیوه های مختلف باید زمین لازم را تامین کند که این شیوه ها می تواند اختصاص اراضی که در اختیار دارد و دریافت زمین از طریق افزایش محدوده شهرها، ایجاد شهرک ها، توسعه طرح هادی روستاها، توافق با مالکان برای الحاق محدوده ها و مسائلی از این دست باشد که زمین را برای مردم رایگان گردد.

 

عباسی به تقسیم کاری که در تامین هزینه به دستور رئیس جمهور، در شورای عالی مسکن انجام گرفته شده اشاره ای داشت، وی ابراز کرد: یک سوم تامین هزینه های خدمات زیربنایی برعهده وزارت راه و شهرسازی، یک سوم بر عهده وزارت نیرو و نیز یک سوم برعهده استانداران باشد که در این راستا وزارت راه و شهرسازی ما پیش قدم شد و ۳۵ هزار میلیارد ریال را بین همه استانهای کشور توزیع نمودیم.

 

وزیر مسکن و شهرسازی هم قول مساعدت داده است که هیچ پروژه تکمیل شده ای؛ را بدون تامین آب و برق و گاز نگذاریم.

 

وی مساله دیگر ساخت مسکن را هزینه بیمه تامین اجتماعی برشمرد و گفت: در زمان صدور پروانه ساختمانی هزینه آن را به شدت افزایش می داد که با ۶ ماه پیگیری وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بخش نظارتی این مانع نیز برطرف شد.

 

عباسی گفت: برای کاهش هزینه های مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن نیز نشست های زیادی برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید سیمان و فولاد به نحو صحیحی در بورس عرضه شود تا بتوانیم سیمان و فولاد را به قیمت پایه برای طرح نهضت ملی مسکن دریافت کنیم.

 

بر اساس این گزارش، وی با بیان اینکه، باید شبکه وسیع از خدمات دست به دست هم بدهند که مسکن ساخته شود، تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی با بانک مسکن یک خانواده هستند، وزارت خانه زمین را تامین می کند و بانک مسکن تسهیلات ساخت را تامین میکند.

 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: باید با تجربیاتی که در بانک و وزارت راه و شهرسازی داشته ایم ، پروژه و وعده رییس جمهور در نیاز واقعی مردم را به ثمر و نتیجه رسانده و به نقطه ای برسیم که نه تنها مسکن داخل را تامین کنیم بلکه صدور خدمات فنی و مهندسی به منطقه را هم داشته باشیم.

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق