غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت غذایی کشور لطمه می‌زند
غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت غذایی کشور لطمه می‌زند

مشهد_ خط شرق_ رئیس موسسه علوم و صنایع غذایی گفت: در گذشته امنیت غذایی در تهیه غذا خلاصه می‌شد، اما به مرور زمان با افزایش جمعیت و وجود آلاینده‌ها، مسئله سلامت و کیفیت غذا مطرح شد و پس از کاهش منابع طبیعی مسئله پایداری و ثبات در امنیت غذایی مطرح است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: تعادل در دستیابی به غذا وجود ندارد. در حال حاضر از ۹ نفر در جهان یک نفر گرسنه است و بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر در جهان، که یک چهارم جمعیت هستند، اضافه وزن دارند، که این نشان می‌دهد مدیریت درستی در حوزه تغذیه انجام نمی‌شود.

مشاور وزیر کشاورزی در همایش ملی پژوهش‌های کاربردی امنیت غذایی، ایمنی غذایی سلامت، که به مناسبت روز جهانی غذا، در هتل نوین پلاس مشهد برگزار شد، با بیان اینکه، غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت غذایی کشور لطمه می‌زند، و باید به گفتمان درستی در حوزه امنیت غذایی برسیم، گفت: در گذشته امنیت غذایی در تهیه غذا خلاصه می‌شد، اما به مرور زمان با افزایش جمعیت و وجود آلاینده‌ها، مسئله سلامت و کیفیت غذا مطرح شد و پس از کاهش منابع طبیعی مسئله پایداری و ثبات در امنیت غذایی مطرح است.

اسکندر زند، افزود: اگر فراوانی محصول باشد اما قدرت خرید و ثبات غذایی نباشد نمی‌توانیم ادعا کنیم که امنیت غذایی داریم. امنیت غذایی تنها در کشاورزی نیست و تمام بخش‌ها در آن نقش دارند، لذا باید برای امنیت غذایی جایگاه تعیین کرده و زیرساخت‌های آن را مشخص کنیم.

وی با اشاره به اینکه، حدود ۳ میلیارد نفر در جهان قدرت خرید غذای مطلوب ندارند. بنابراین عدالت غذایی و فناوری‌های نوآورانه که بتواند امنیت غذایی را تأمین کند از مباحث مهم دنیا است.

دبیر کمیسیون تدوین سند ملی بنیان کشاورزی و عذا، ابراز کرد: حوزه کشاورزی و غذا از هم جدا نیستند و باید به هردوی آن پرداخته شود. باید ثبات و پایداری تغذیه و از طرفی سالم بودن مواد غذایی مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین باید ابتدا به گفتمان تغذیه توجه کنیم و پس از ان به تنش‌ها و چالش‌های موجود در تغذیه و امنیت تغذیه بپردازیم.

زمین ناخوش احوال است

سید محمد علی رضوی، رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در همایش روز جهانی غذا، عنوان کرد: روز جهانی غذا در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به هدف ریشه کن کردن گرسنگی و گرامیداشت آن برگزار می‌گردد و حاکمیت و دولت‌ها به اهمیت غذا توجه می‌کنند.

وی اضافه کرد: بحث امسال با عنوان آب است، آب زندگی و آب غذا است. این شعار می‌خواهد دغدغه آب را برای جهانیان مشخص کند. ۷۰ درصد زمین از آب تشکیل شده است، ولی ۲/۵ درصد آب شرب است.

رضوی گفت: در دهه آخر ۲۰ درصد آب کاهش پیدا کرده و کیفیت آب شرب نیز کم شده است. با رشد تکنولوژی چالش ما نیز افزایش پیدا کرده است. فائو می‌خواسته هشدار دهد تا مسئله آب را جدی گرفته شود.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اذعان کرد: در حوزه امنیت غذایی که یکی از ارکان امنیت ملی است در برنامه هفتم توسعه موارد دیده شده است اما جدی گرفته نمی‌شود. حال زمین و محیط زیست خوب نیست. دو قرن است منابع طبیعی را از بین می‌بریم. تولید غذای کافی در جهان داریم اما یک میلیارد نفر از گرسنگی و سه میلیارد نفر از چاقی رنج می‌برند.

شایان توجه است؛ در این همایش پیشروان نوآوری در صنعت غذا معرفی شدند و در حاشیه همایش ملی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت، نمایشگاه تولیدات صنعت غذا برگزار شده بود.

  • نویسنده : محسن عارفی
  • منبع خبر : خط شرق