شناسایی سالانه حدود ۵۰۰ نوزاد مبتلا به تیروئید در خراسان رضوی
شناسایی سالانه حدود ۵۰۰ نوزاد مبتلا به تیروئید در خراسان رضوی

مشهد-خط شرق- ایرنا- دکتر ناصر امینی ، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالیانه بطور میانگین بین ۸۴ تا ۹۰ هزار نوزاد زنده از نظر تیروئید در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی غربالگری می شوند که از این تعداد بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ نوزاد مبتلا شناسایی می شوند.

وی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی نوزادان مبتلا به تیروئید در مراکز جامع خدمات سلامت مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند و زیر نظر متخصصان اطفال و غدد اطفال تحت درمان قرار می‌گیرند.

ایشان بیان کرد: غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است و بدین ترتیب کلیه متولدین زنده در شهر و روستا در سه تا پنج روزگی بعد از تولد به لحاظ ابتلا به تیروئید تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‍‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری نوزادان به منظور شناسایی بیمار و درمان به موقع آنان مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است و هم اکنون غربالگری تیروئید در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش این دانشگاه برای نوزادان در سه تا پنج روزگی انجام می‌شود.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۸ درصد است، افزود: کم کاری تیروئید بدو تولد یکی از شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است و تشخیص دیر هنگام و با تأخیر موجب عقب ماندگی ذهنی و اختلال در رشد خواهد شد.

وی ادامه داد: شایعترین علت ابتلا به کم کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری است و لذا از همه مادران باردار خواستاریم جهت دریافت خدمات مراقبتی وآموزشهای لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.