روزانه ۲ هزار تن زباله در مشهد تولید می‌شود
روزانه ۲ هزار تن زباله در مشهد تولید می‌شود

مشهد_خط شرق_ تولید روزانه ۲ هزار تن زباله در مشهد که ۱۲ درصد آن میزان کل زباله، جمع‌آوری و بازیافت می‌گردد.

بازدید اصحاب رسانه از کارخانه بازیافت لاستیک، بازیافت لوازم الکترونیکی، تولید کود ورمی‌کمپوست، خط انتقال مواد بازیافتی و تولید کاغذ گراف
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: روزانه ۲ هزار تن زباله در مشهد تولید می‌شود که ۱۲ درصد میزان کل زباله، جمع‌آوری و بازیافت می‌گردد. ایده‌آل این رقم ۲۵ درصد و میانگین کشوری ۸ درصد است
در حاشیه بازدیدخبرنگاران از مجتمع صنعتی بازیافت مواد و انرژی سازمان پسماند شهرداری مشهد، افزود: که ۷۳۰ نفر در این حوزه ماموریت انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه، شهروندان ما نباید خیلی راحت زباله تولید کنند، ابراز کرد: حجم زباله در مشهد بالا است و متاسفانه در این امر رتبه دار هستیم. به طور روزانه ۲ هزار تن زباله خانگی، ۱۴ هزار تن پسماند عمرانی و ۲۴ تن زباله عفونی و بیمارستانی تولید می‌شود.
رضوی عنوان کرد: زباله های جمع‌آوری شده هرشب از درب منازل شهروندان، در ۴ ایستگاه منتقل شده و همه آنها توسط ماشین‌های حجیم حمل زباله، به مجتمع شماره ۲ واقع در جاده میامی حمل میگردنند.

مدیرعامل سازمان مپ اضافه کرد: در حال حاضر توسط شش اپلیکیشن کار جمع‌آوری هوشمند انجام می‌گیرد که روزانه نزدیک به ۲۵ تن زباله از این طریق جمع می‌شود و ۲۷۰ هزار نفر مشترک این سامانه‌ها هستند که سعی می کنیم به ۷۰۰ هزار مشترک برسانیم.

رضوی گفت: برنامه سازمان است که سعی داریم کارخانه پسماند عمرانی را شکل دهیم.
در سال آینده نیروگاه بیوگاز به بهره‌برداری خواهد رسید، این نیروگاه توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی انجام شده است و ظرفیت تولید ۳ مگاوات برق را دارد.
وی گفت: اگر دولت قیمت خرید تضمینی برق را بالا ببرد، سرمایه‌گذاران بیشتری تمایل به ورود سرمایه در انرژی‌های نو خواهند کرد. حوزه مدیریت پسماند کشور تعاملات با وزارت نیرو دارد و اتفاقات در خوبی افتاده، اما کافی نیست.
وی تاکید کرد: شهروندان و زائرین کمک کنند زباله کمتری تولید شود، تولیدکنندگان برای تولید خود پیوست پسماند داشته باشند، در مبداء تفکیک زباله انجام گیرد، حداکثر استفاده از ضایعات منزل کنید.


 

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق