این روزهای فضای رسانه نقدهای در خصوص عملکرد مدیریت شهری مشهد مطرح میکند؛ یک گفتگو کوتاه با تنها عضو بانوی پارلمان شهر مشهد ترتیب دادیم تا کمی از لنز نگاه این نماینده حال شهر را جویا شویم

فاطمه سلیمی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی مشهد مقدس و رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد مقدس مشهد

+ بفرمایید به کارگیری بانوان آتش نشان چرا در شورا مصوب نشد؟

با توجه به اینکه بانوان آتش نشان در حال حاضر در سازمان آتش نشانی مشغول به فعالیت هستند، تلاشی صورت پذیرفته بود تا فرآیند فعالیت‌ها و حضور آن‌ها در مجموعه آتش نشانی بهتر باشد ولی به جهت اینکه به کارگیری بانوان در مشاغل سخت و زیان آور با محدودیت مواجه است، این اقدام صورت نپذیرفت؛ پیگیر آن هستیم که با رصد و بررسی اقدامات سایر شهرها در این راستا، از ظرفیت بانوان آتش نشان بهره‌مند شویم.

این در عین حالی است که استفاده از ظرفیت بانوان در بحث امداد بر کسی پوشیده نیست و برای ایجاد امنیت و آرامش روانی، به حضور بانوان آتش نشان احتیاج داریم؛ اگرچه پیشنهاد مبنی بر حضور بانوان آتش نشان در بحث امداد رسانی با هدف امنیت و آرامش روانی بانوان در این بازه زمانی رای نیاورد ولی امید داریم با پیگیری و رصد اقداماتی که در سایر شهرهای کشور صورت می‌پذیرد، بتوانیم در این زمینه طرح گفت‌وگو کرده و از ظرفیت بانوان در این راستا استفاده نماییم.

+در خصوص تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری بفرمایید؟

بودجه پیشنهادی در سال ۱۴۰۱ ابتدا در تیم‌های کارشناسی مجموعه شهرداری تنظیم شده و سپس به شورا تقدیم می‌شود، این بودجه پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر بررسی و سپس در کمیسیون تلفیق نظرات اعمال و سعی می‌شود سیاست‌های شورا نسبت به برنامه‌ها و بودجه‌های پیشنهادی، اعمال گردد.
انتظار ما آن بود که در بودجه شهرداری، سیاست‌های شورای اسلامی شهر با در نظر گرفتن برش‌های مد نظر و روکش بودجه اعمال گردد؛ در بودجه شهرداری بایستی برش بودجه حاشیه شهر، بانوان، مسجد محوری و اولویت‌های شورای شهر به عنوان روکش کار دیده می‌شد که این اقدام در عمل صورت نپذیرفته بود.
ضمن تشکر از زحمات همکارانمان در مجموعه شهرداری، انتظار ما این است که در بودجه سال آینده سیاست‌های شورای شهر در بودجه پیشنهادی دیده شود.

+نقش شفاف سازی در هزینه های بودجه به چه صورت است؟

بر این باوریم که جزئیات خرج کرد بودجه در حاشیه شهر شفاف و مشخص شود و عملکرد شورای شهر و شهرداری قابلیت رصد برای رسانه‌ها و مردم داشته باشد.

+در خصوص پروژه های زود بازده بفرمایید؟

یکی از اولویت‌های شورای ششم توجه به پروژه های زود بازده است و در این زمینه حمایت لازم به صورت اعتباری و تخصیص منابع از مناطق مختلف شهرداری در دستور کار و اولویت قرار می‌گیرد.

شورای شهر حرکت در مسیر پروژه‌های زود بازده را سیاست گذاری کرده و نظرات مردمی را در این راستا اخذ کرده است، از این رو شهرداری بایستی با همت مضاعفی، اجرای این پروژه‌ها را به سرانجام برساند.
همچنین نظرات مردم را در اجرای پروژه و موارد مورد نظر جویا می‌شویم تا رضایت آن‌ها در طرح‌های عمرانی شهر محقق شود.

+در خصوص اقدامات صورت پذیرفته در حوزه بانوان بفرمایید؟

با بررسی بندهای بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد درمی‌یابید که اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه بانوان با رشد چشمگیر مواجه شده است؛ تلاش است در راستای تکریم بانوان، اولین مجتمع اقامتی، تفریحی و تجاری ویژه بانوان با اولویت منطقه ثامن و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار اقتصادی ایجاد شود.
همچنین اختصاص بسترهایی در پارک‌های بزرگ مقیاس برای بانوان و ایجاد بوستان مادر و کودک، از جمله اقدامات مورد نظر است.

۱۶ پارک بالای پنج هکتار در مشهد داریم که بر اساس مصوبه، امکان اختصاص فضایی ویژه بانوان در این پارک‌ها میسر بوده که در نظر است تعدادی از این پارک در سال آینده تکمیل شود؛ برخی پروژه‌ها همچون بوستان وکیل آباد در مرحله تکمیل بوده و برخی طراحی جدید دارند.

در بحث ورزش بانوان مبالغی در نظر گرفته شده و تفکیک بودجه ورزش بانوان در سال ۱۴۰۱ نیز اقدامی قابل توجه است؛ همچنین برای نخستین مرتبه، ۳۰ درصد بودجه ردیف تشکل‌ها به حمایت از تشکل‌های بانوان اختصاص پیدا کرد.

همچنین در تبصره‌ای آمده است که فضایی ویژه مادر و کودک در زیر ساخت‌های شهری ازجمله پارکینگ‌ها از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شود.
با توجه به سیاست‌هایی که دوره ششم شورای شهر نسبت به حوزه بانوان و خانواده قائل است، مقرر گردیده که تمامی پروژه‌های ردیف بودجه‌ای حوزه بانوان و خانواده از ردیف بودجه‌های نقد استفاده شود.

ایجاد خانه‌های کارآفرینی از دیگر مباحثی است که در سال جاری مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

+در خصوص ارتباطات با مردم بفرمایید؟

بنده به عنوان نماینده مردم مشهد در شورای اسلامی مشهد مقدس به همراه شهردار منطقه و معاونین مربوطه جهت ارتباط با همشهریان و دریافت نقطه نظرات و دغدغه‌ها، در مساجد حضور پیدا می‌کنم تا کارها و اقدامات از نزدیک رصد شده و مشکلات با حضور مسئولین شهری مرتفع گردد؛ همچنین در گفت‌و‌گو با بانوان مشهد، از نظرات و راهکارهای آن‌ها در مورد پروژه‌ها شهری ویژه بانوان بهره‌مند می‌شوم.

همشهریان نیز با مراجعه به ساختمان شورای اسلامی شهر مشهد سوالات و نکات مورد نظر خود را مطرح و پاسخگویی صورت می‌پذیرد؛ شایان ذکر است بازدید هفتگی از محلات شهر و ارتباط تنگاتنگ با مردم صورت می‌پذیرد.
همچنین بسترهایی در فضای مجازی شکل گرفته و پاسخگویی به مخاطبان به صورت مجازی نیز انجام می‌شود.

+در خصوص بدهکاری مدیریت سابق شهرداری به پیمانکاران بفرمایید؟ و بحث تحقیق تفحص چرا انجام نشد؟

پیمانکاران شرکای ما در فعالیت‌های عمران و آبادانی شهر هستند و قدردان تلاش‌های آن‌ها در همراهی چندین ساله با مجموعه مدیریت شهری هستیم؛ در هر بازه زمانی که تغییر در مجموعه مدیریت شهری صورت می‌پذیرد، این دست رخدادها ایجاد شده و تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران صورت می‌پذیرد؛ با این حال با توجه به عزم راسخی که در شهردار و مجموعه مدیریت شهری مشهد وجود دارد، پرداخت مطالبات در بازه زمانی مشخصی صورت می‌پذیرد.

در جریان آن هستیم که در مجموعه شهرداری چه اتفاقاتی صورت پذیرفته، همچنین نسبت به میزان بدهی‌ها واقف بوده و به شرایط آگاهی داریم، در این راستا احتیاج به طرح تحقیق و تفحص نیست؛ این در عین حالی است که شهرداری در ارائه گزارش شرایط و صورت‌ وضعیت‌های مالی با شورای اسلامی شهر مشهد همراهی داشته است.

عدم ورود شورای اسلامی شهر مشهد به موضوع تحقیق و تفحصل بدان جهت است که دسترسی به مسائل مالی داشته و گزارش‌ها را دریافت می‌کنیم؛ زمانی که در سیستم شهرداری بنای تحقیق و تفحص نهاده می‌شود، بی اعتمادی به بدنه شهرداری ایجاد می‌کند، این در شرایطی است که به همدلی همکارانمان در مجموعه شهرداری برای پیشبرد اهداف و خدمت رسانی به همشهریان نیازمندیم.

 

ضمن تشکر از شما بابت این گفتگو برای شما آرزوی توفیق و خدمت رسانی بهتر و بیشتر را از خداوند متعال آرژومندیم

  • نویسنده : سیدجلال مظلوم
  • منبع خبر : خط شرق