در کشور حتی یک پالایشگاه گیاهان دارویی نداریم!
در کشور حتی یک پالایشگاه گیاهان دارویی نداریم!

مشهد-خط شرق-مدیرعامل هلدینگ راه نو:متاسفانه در کشور حتی یک پالایشگاه گیاهان دارویی نداریم، در این حوزه مطالعات زیادی انجام گرفت، دستاوردهای جهانی داشتیم و به کشورهای مختلف سفر کردیم. در سال ۹۹ مجموع گیاهان دارویی که از کشور خارج شده بود ارز آوری ۱۷۳ میلیون یورویی داشت اما فقط برای خرید اسانس دارو ۵۲۳ میلیون یورو ارز از کشور خارج شده است.

مجتبی تنها، در نشست خبری با اصحاب رسانه که درمحل سالن کنفرانس کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، گفت: گروه هلدینگ راه نو از سال ۱۳۹۵ در حوزه های مختلف انرژی، شرکت های دانش بنیان، غذا و دارو، صنایع معدنی، عمرانی، صنایع کشاورزی، دامپروری و صنایع وابسته فعالیت خود را آغاز نموده و با تاسیس شرکت های زیر مجموعه توانسته با جذب سرمایه های مادی و معنوی مردمی روش جدیدی را در هدایت و مدیریت منابع ایجاد نماید. گروه شرکت های راه نو با هدف توسعه زیرساخت های تولید انرژی در کشور عزیزمان ایران و با محوریت فعالیت در حوزه انرژی های تجدید پذیر در استان خراسان رضوی و بهره برداری پروژه های نیروگاه های بادی در شهرستان خواف پا به عرصه فعالیت گذاشته است.

مدیر عامل هلدینگ راه نو ادامه داد: در حوزه انرژی های تجدید پذیر، شهرستان خواف کلیدر بادی در خاورمیانه است. این کلیدر مزیت خاص دارد. برای اینکه سرمایه گذاری در انرژی باد اقتصادی باشد باید ۵/۵ متر بر ثانیه سرعت باد، حداقل ۱۰/۵ ساعت در شبانه روز و در سال ۱۸۰ روز باد داشته باشد که در شهرستان خواف ۱۱ متر بر ثانیه سرعت، ۳۳۰ روز در سال و ۱۴ ساعت در شبانه روز باد دارد.

وی ادامه داد: اکنون دو توربین نصب شده و تا یک ماه آینده یک توربین نصب خواهد شد. در گام دوم به سمت تولید توربین می رویم. طراحی و مطالعات شروع کردیم که توربین بادی سبک تولید نماییم تا با ۲/۵ متر بر ثانیه باد، برق تولید کند. ۷۰ درصد روستاهای نوار شرقی کشور این مزیت را دارند. هر توربین حداقل ۴ میلیون تومان درآمد در ماه خواهد داشت.

مدیرعامل هلدینگ راه نو با بیان اینکه متاسفانه در کشور حتی یک پالایشگاه گیاهان دارویی نداریم، عنوان کرد: در این حوزه مطالعات زیادی انجام گرفت، دستاوردهای جهانی را داشتیم و به کشورهای مختلف سفر کردیم. در سال ۹۹ مجموع گیاهان دارویی که از کشور خارج شده بود ارز آوری ۱۷۳ میلیون یورویی داشت اما فقط برای خرید اسانس دارو ۵۲۳ میلیون یورو ارز از کشور خارج شده است. در حالی که مقدار سرمایه برای پالایشگاه گیاهان دارویی حداکثر ۳۰ میلیون یورو است.

مجتبی تنها تاکید کرد: گروه راه نو با اراده ای راسخ و انحصار پروژه های نیروگاهی، مقتدر و هدفمند به یک موقعیت کمتر تجربه شده ورود کرده است. این مجموعه با استفاده از خرد جمعی و جذب پرسنل متخصص و متعهد، توانسته تا دقیق ترین اقدامات تحقیقاتی شامل مطالعات زمین شناسی، بادسنجی، اقلیمی و معارض شناسی را انجام دهد.

وی افزود: در پنج حوزه انرژی های تجدیدپذیر، فناوری منابع معدنی، بازرگانی و بازارهای جهانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از ایده‌های نو و گیاهان دارویی هلدینگ راه نو فعالیت می کند. ۲۲ شرکت در هلدینگ فعال هستند که ۳۰۰ نفر از جامعه نخبگانی استان با میانگین سنی ۳۳ سال همکاری می نمایند. ۷ شرکت دانش بنیان بوده که ۳۲ طرح دانش بنیان ارائه شده است.

تنها اظهار کرد: در حوزه دانش بنیان ۳۷ شرکت ثبت شده است. در همین حوزه وارد تولید بخاری کم مصرف شده ایم و درحال گرفتن استانداردها هستیم. پیش بینی می کنیم در زمستان ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰ هزار بخاری کم مصرف تولید و روانه بازار نماییم. با صرفه جویی مصرف گاز توسط این بخاری ها ۳۵ درصد افزایش تولید پتروشیمی کشور خواهد شد.

ایشان با اشاره به اینکه بازار محصولات دانش بنیان کشورمان نیست، تصریح کرد: گروه هلدینگ راه نو، بازار محصولات دانش بنیان را در خارج از کشور ایجاد کرده است. ۵ کشور، برزیل، روسیه، سوریه، پاکستان و عراق را به عنوان کشورهای هدف بازار فروش انتخاب کرده ایم.

مجتبی تنها در پاسخ به سوال تمایل کشورهای دیگر در سرمایه گذاری در ایران نیز بیان کرد: با توجه به باد شهرستان خواف پیشنهادات خوبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داده شده است اما منوط به رفع تحریم ها است. اما کشورهای برزیل، سوریه و لبنان با توجه به نیاز توسعه، تمایل به ۵۰۰ میلیون سرمایه گذاری مستقیم دارند.

مدیرعامل هلدینگ راه نو در خصوص فعالیت های گروه در حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز تصریح کرد: ما در ۴ حوزه، آزادی زندانیان با آزادی یک تا ۳ نفر در ماه، حمایت در طرح محسنین با تحت پوشش گرفتن ۱۰ فرزند، اشتغال زنان سرپرست خانوار با اشتغال ۸۰ سرپرست خانوار خانم در تولید کالای خواب و حمایت از ورزش با حمایت از تیم فوتبال شهرستان خواف، خود را در مسئولیت اجتماعی سهیم می داند.

  • نویسنده : عارف عارفی