در بخش کشاورزی رتبه اول ضایعات دنیا را داریم
در بخش کشاورزی رتبه اول ضایعات دنیا را داریم

مشهد_خط شرق_ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و رییس شورای اطلاع رسانی بخش کشاورزی استان خراسان رضوی در آیین رونمایی از سند شورای اطلاع رسانی بخش کشاورزی خراسان رضوی

دکتر قنبری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، یکی از بحث های بسیار مهم در راستای جهاد تبیین و ماموریت های جهاد کشاورزی، مهمترین مساله این است که بتوانیم در جهت آگاه بخشی و بالابردن اطلاعات مردم درک و شناخت آنها را درعرصه های مختلف؛ به درستی عمل کنیم و به طور قطع نیاز به یک سازمان و ساختار دارد.

وی افزود: روابط عمومی ها چقدر می توانند در جهت اعتلاء بخش کشاورزی در جهت اعتلای جامعه به سمت قله های سعادت و موفقیت تاثیر گذار باشند. آیا ما راهبردی برای این موضوع داریم یا مسیری که در گذشته حسب درک و شناختمان از این ماموریت داریم این مسیر، مسیری درستی است و باید ادامه بدهیم(؟!)
وی با اشاره به اینکه، رسانه و روابط عمومی به واقع مثل یک چراغ می تواند جامعه را به سمت تعالی پیش ببرند و بلعکس، اضافه کرد:امروز سطح اطلاعات و آگاهی های جامعه ما بالا است نیاز آنها با آگاهی های تخصصی و درک آنها در این مباحث ، ایجاب می کند بتوانیم در بخش کشاورزی در بالابردن آگاهی آنها به آنچه مسایل مورد نیازشان است بیشتر بکوشیم و بعضی موقع به طور تخصصی هم به آن فکر کنیم.
قنبری گفت: در جهاد کشاورزی ادارات مختلفی داریم و در این زمینه دارند کار می کنند و موفق هستند اما نیاز به همبستگی، هماهنگی و انسجام که در خود سازمان جهاد کشاورزی اگر احساس نشود و این همت و همستگی بوجود نیاید در افکار عمومی نمی توانیم انسجام و جهت را ایجاد کنیم.

وی گفت: در بخش کشاورزی اولویت های بسارمهمی داریم که باید به آن بپردازیم ، مساله آب، مساله محصولات غذایی سالم و ارگانیک، مساله بهره وری خاک، مساله راندمان تولید، مساله تجارت، که از اولویت های اصلی بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ابراز کرد: جهاد کشاورزی به دلایلی که گرفتارش شده توی این سال ها یک مقداری رسالت و ماموریت های اصلی اش کمرنگ شده است؛ بجای اینکه در متن جامعه هدف حرکت کند و در مزرعه حضور پیدا کند، قیمت تمام شده و بهره وری را از مزرعه راهبری کند؛ در انتهای زنجیره ، درباره قیمت ها و سلامت محصول حرف می زند.
قنبری ادامه داد: در جهاد کشاورزی خراسان نیاز داریم الگوی های جدیدی را به جامعه و کشور معرفی و ارائه نماییم. استان ما الگو بوده است و می شود پیشگام باشیم.
رییس شورای اطلاع رسانی بخش کشاورزی استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: برنامه های دولت در باره تحقق الگوی کشت بسیار مهم و جدی است اما ملزوماتی را می طلبد از جمله، الگوی کشت که توسط رسانه ها باید تبیین شود. جهاد به تنهایی نمی تواند به این اهداف دست پیدا کند. در بحث امنیت غذایی همه ذی نفعان باید کنار هم قرار بگیرند.
وی گفت: برنامه ها خوبی از طریق نمایندگان و وزرا می شنویم اما انجام نمی شود و رسانه ها باید پی گیری کنند.
وی اضافه کرد: اطمینان در جامعه نسبت به تولیداتمان کم شده است. در مورد تراریخته دست اندر کاران کم به آن می پردازند باید در جامعه تببین شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ابراز کرد: نگاه ما به بخش کشاورزی یک نگاه سیستمی است و به عنوان زیست بوم و اکوسیستم نگاه می کنم.
هزینه هایی که در بخش کشاورزی انجام می شود در خود جهاد کشاورزی پراکنده و بسیار زیاد است. هزینه ی که کمیته برای اشتغال در بخش کشاورزی انجام میدهد هزینه ای بسیار فوق العاده ای است.آیا در مسیر درستی انجام می شود؟
بین ۲۰ تا ۲۵ در صد ضایعات کشاورزی و رتبه اول ضایعات دنیا را داریم برنامه ما در اینجا چیست؟

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال دو مرتبه دچار سرمازدگی بسیار شدید منهای ۲۸ شدیم و ۵۲ در صد کاهش بارندگی داشتیم ولی افزایش ۱۲ درصد تولید داشتیم. همکاران ما زحمت کشیدند در شهرستانها مزرع ه به مزرعه شناسایی کردند. مزارع آسیب ئدیده را شناسایی کردند که کمک به احیا شود.

وی با بیان اینکه، وقتی در مورد قیمت و تورم حرف می زنیم، نمی توانیم خودمان را با خودمان مقایسه کنیم بلکه خودمان را با کشور مقایسه کینم تصریح کرد: نگاه ما در همه حوزه ها یک نگاه کاملا سیستمی است و اینکه باید بتوانیم یک انسجام و همبستگی بین تمام دستگاههای مرتبط بخش های کشاورزی در مسیری اهدافی که داریم تعریف می کنیم؛ بوجود بیاوریم.
وی در پایان اضافه کرد: ۱۷۰۰۰ تن اقلام مصرفی توزیع کردیم . می گفتند مرغ کم است کشور ما دچار بحران سنگینی شدند، اما با تلاش همکاران ما از این مسایل گذشتیم و به رقم خوبی رسیدیم.

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق