تولید و عرضه سوغات متبرک رضوی با رویکرد اشتغالزایی پایدار
تولید و عرضه سوغات متبرک رضوی با رویکرد اشتغالزایی پایدار

پس از راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری سوغات و زیارت در اواخر سال گذشته به همت شرکت کسب و کار رضوی، حالا ۷ محصول با محوریت صنایع دستی و اقتصاد هنر در سبد سوغات زیارت عرضه شده، محصولاتی که اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۳۵۰ نفر را در زیست بوم کارآفرینی آستان قدس رضوی به دنبال داشته است.

دکتر مجید منفرد مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی درباره سبد سوغات زیارت اظهار کرد: منظور از سوغات متبرک رضوی، محصولی است که پیش از بازآفرینی و تولید مجدد، در قالب محصولی کاربردی یا دکوراتیو در بارگاه حضرت رضا علیه‌السلام وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

او ادامه داد: براین اساس بازمانده‌های عمرانی حرم مطهر رضوی که امکان استفاده مجدد را در صحن و سرای رضوی نداشته، تبدیل به محصولاتی قابل عرضه در سبد سوغات زیارت شده است.

منفرد با اشاره به اشتغالزایی صورت گرفته با محوریت صنایع دستی و اقتصاد هنر گفت: با ایده‌پردازی و طراحی محصولات سوغات زیارت در شرکت کسب و کار رضوی و برون‌سپاری فرآیند تولید محصولات به بخش خصوصی، تاکنون بیش از ۱۰ واحد تولیدی در شهر مشهد در این حوزه همکاری مستقیم داشته‌اند.

او ادامه داد: با اجرای این طرح، علاوه‌بر اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۰۰ نفر، برای بالغ بر ۲۵۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است که حاصل این حرکت نو در حوزه صنایع خلاق فرهنگی است.

مدیرعامل شرکت کسب‌وکار رضوی با اشاره به محصولات این سبد گفت: انواع تسبیح سنگی، مهر، نگین و سایر آرایه‌های عبادی مرکب از سنگ و چوب، محصولات اصلی تولید شده در این حوزه است که در کنار کالاهای دیگری نظیر عطر، جعبه‌های تولید شده با تکنیک میناکاری چوب و صنایع دستی خاص و منحصربه‌فرد دیگری، با عنوان بسته‌ی سوغات متبرک رضوی ارائه می‌شود.

ارائه شناسنامه هویتی محصولات

صادق گنابادی مدیر اشتغالزایی و تولید محصولات سوغات شرکت کسب و کار رضوی نیز با اشاره به طراحی و تولید این محصولات به صورت دستی و با کیفیت بالا گفت: در این راستا تلاش شده است از المان‌های هویتی و معنوی نظیر طرح‌های اسلیمی موجود در معماری حرم مطهر رضوی استفاده شود. او ادامه داد: براساس طراحی صورت گرفته، در کنار محصول، شناسنامه هویتی آن نیز به خریدار ارائه می‌شود.

گنابادی گفت: تبدیل بازمانده‌های عمرانی حرم مطهر رضوی به سوغات معنوی مشهدالرضا(ع) و خلق نشان سوغات متبرک رضوی با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفته است. او همچنین از راه‌اندازی چرخه کامل تولید بسته‌ی سوغات متبرک رضوی برای اولین بار در کشور توسط شرکت کسب و کار رضوی خبر داد.

گنابادی ادامه داد: درحال حاضر با فروش سازمانی محصولات تولید شده، شاهد استقبال چشم‌گیر از بسته‌های سوغات زیارت هستیم که ادامه این روند، ثبات و پایداری اشتغال ایجاد شده را تضمین خواهد کرد.

  • نویسنده : محسن عارفی