تعداد داروخانه های مشهد ۲۵ درصد افزایش یافت
تعداد داروخانه های مشهد ۲۵ درصد افزایش یافت

مشهد_خط شرق_ جعفری نژاد: مهمترین مشکل داروخانه‌ها در استان کمبود نقدینگی است و ۲۵ درصد به تعداد داروخانه های مشهد اضافه شده است

سیدعلی جعفری نژاد رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه، «کلان شهر مشهد نیازمند اختصاص سهمیه دارویی بیشتر (به ویژه ) در روزهای خاص سال است» گفت: هرچند ۷/۵ درصد سهمیه داروی کشور به مشهد اختصاص دارد، اما این سهمیه در روزهای اوایل سال و روزهای آخر ماه صفر باید افزایش یابد.

وی اضافه کرد: کمبودهای برخی اقلام دارویی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر شیرخشک مهمترین قلم دارویی است که در داروخانه ها با کمبود مواجه است و این مشکل باید چاره اندیشی شود.
وی کمبود نقدینگی به دلیل گردش مالی پایین را مهمترین مشکل داروخانه‌ها در مشهد و دیگر شهرستانهای این استان دانست.
رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی، تصریح کرد: اکنون بیشتر سرمایه داروخانه ها در دست شرکتهای دارویی و سازمان های بیمه گر است. سرمایه داروخانه ها برای تامین دارو و بازپرداخت فاکتورهای دارویی و چک هایی که به شرکت های دارویی داده اند، هزینه می شود و صاحبان داروخانه ها برای پیشگیری از چک های برگشتی، مجبور به دریافت تسهیلات با سود بالا هستند.
وی گفت: ۲۵ درصد به تعداد داروخانه های مشهد اضافه شده است، و شمار آن از ۶۰۰ به ۸۰۰ داروخانه افزایش پیدا کرده است و ۲۰۰ داروخانه جدید به دلیل برداشتن ضابطه های مربوطه؛ به تعداد داروخانه های مشهد افزوده شده است که این رشد بی رویه داروخانه ها تبعات مختلفی در بردارد.

پنج درصد از داروخانه های دولتی، برابر با ۹۵ درصد داروخانه های خصوصی گردش مالی دارند

بر اساس این گزارش، سید حسین بهشتیان دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز در این نشست، تصدی گری دولت را از مهمترین چالش هاای حوزه داروسازی خواند و گفت: ۴۵ داروخانه دولتی در شهر مشهد که پنج درصد از داروخانه ها هستند، برابر با ۹۵ درصد داروخانه های خصوصی گردش مالی دارند. دولت باید بیشتر نقش نظارتی داشته باشد.
بهشتیان اضافه کرد: چرا برخی از «داروها» و نیز «شیرخشک» از جاهای دیگری مانند کشورهای همسایه سر در می‌آورند؟

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق