بیش از ۱۷۱ هزار تُن محصول کشاورزی و دامی خراسان رضوی صادر شد
بیش از ۱۷۱ هزار تُن محصول کشاورزی و دامی خراسان رضوی صادر شد

مشهد_خط شرق_ معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۱۷۱ هزار و ۷۲۷ تن محصولات کشاورزی و دامی این استان طی نیمه نخست امسال به کشورهای دیگر صادر شده است

حمید جنتی افزود: ارزش این محصولات ۲۲۷ میلیون و سه هزار دلار است که معادل ۴۷ درصد کل صادرات خراسان رضوی طی این مدت است.

وی ادامه داد: میزان صادرات زعفران طی این مدت بیش از ۶۷ میلیون دلار و به وزن ۶۰ هزار و پنج تن، پسته به ارزش۲۴ میلیون و پنج هزار دلار و سیب تازه به ارزش بیش از ۹ میلیون دلار بوده که به ترتیب، بیشترین ارزش صادرات را در بخش محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی میزان کل صادرات استان طی ۶ ماه گذشته سال جاری را ۵۹۰ میلیون و هفت هزار دلار اعلام کرد و افزود: تخم مرغ، شیر خشک صنعتی، رب گوجه فرنگی و محصولات لبنی از دیگر اقلام مهم صادراتی استان خراسان رضوی طی این مدت بوده است.

جنتی اضافه کرد: این محصولات بیشتر به مقصد عراق و دیگر از کشورهای عربی و نیز افغانستان صادر شده است.

بیش از ۳۳۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. همچنین ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۱۸.۳ درصد اشتغال و ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. درآمد سالانه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال است. همچنین ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است که این ظرفیت رتبه‌های اول تا سوم تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ کشور را در این استان فراهم آورده است.

خراسان رضوی در تولید هفت محصول کشاورزی و دامی رتبه اول و در تولید ۹ محصول رتبه دوم، در تولید ۶ محصول رتبه سوم و در تولید چهار محصول رتبه چهارم را در میان استانهای دیگر کشور دارد.

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق