بوکتاب به مشهد رسید
بوکتاب به مشهد رسید

مشهد _خط شرق با حضور جمعی از ناشران سومین فروشگاه بوکتاب در مشهد با وسعت 3000 متر افتتاح شد، در این فروشگاه علاوه بر کتاب کودک و نوجوان ،فضایی برای کاربازی و فکربازی کودکان و نوجوانان طراحی شده است

 

سومین شعبه فروشگاههای زنجیره ای کتاب و محصولات فرهنگی «بوکتاب» همزمان با روز عید غدیر خم در پاساژ پاژ مشهد با رعایت پرتوکل های بهداشتی و با حضور همایون امیرزاده مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف امینی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از ناشران برگزار شد.

فروشگاه بوکتاب مشهد با محوریت کتاب کودک و نوجوان آغاز به کار کرد
محمد رضا توکل صدیقی رئیس هیات مدیره شرکت دنیای ماه پیشونی در مراسم افتتاح این فروشگاه با بیان اینکه شرایط کرونا موجب تعویق در افتتاح این فروشگاه شده است؛ افزود: فروشگاه «بوکتاب» مشهد سومین شعبه ای است که توسط شرکت ماه پیشونی تاسیس شده است.

این شرکت از ۳۸سهامدار که ۳۵ سهامدار حقیقی و ۳ سهامدار حقوقی و حدود ۱۰۰ ناشر تشکیل شده که عمده دغدغه اینها توسعه ویترین کتاب بوده و هست. همیشه محرومیت در بحث ویترین کتاب کودک و نوجوان وجود داشته و دارد و قدم های ما شاید مقداری به کاهش این رنج کمک کند.
توکل بیان کرد: ما در سال ۹۵ شرکت را با رویکرد توسعه ویترین کتاب و با محوریت کتاب کودک و نوجوان و عرضه محصولات فرهنگی در کنار کتاب کودک و نوجوان تاسیس کردیم و در همان سال با باغ کتاب تهران قراردادی تنظیم کردیم که فروشگاه کودک و نوجوان باغ کتاب تهران از تیر ما ۹۶ آغاز به کار کرد.

باغ کتاب تهران یکی از مجموعه هایی است که پایه گذار بسیاری از رویکردها بوده است و اکنون مورد توجه شهروندان تهرانی قرار گرفته و روز به روز بر این توجه افزوده می شود.

در تهران ۳۵۰۰ متر بخش فروشگاه کتاب است و بالغ بر ۲۰۰ متر در اختیار بخش اداری مجموعه ما قرار دارد.

دومین شعبه ما در بندرعباس در سال ۹۷ به مساحت ۲۰۰۰ متر در شهری که تعداد فروشگاههای کتاب آن به تعداد انگشتان دست نمی رسید و عمده فروشگاهها کتاب درسی و دانشگاهی داشتند تاسیس کردیم اما ما با شناخت آن استان و مردم نیازمند به محصولات فرهنگی این فروشگاه را افتتاح کردیم.

بعد از گذشت ۲ سال و نیم از افتتاح آن فروشگاه بوکتاب موفق یوده است و ما روزانه حدود ۸۰۰ فاکتور فروش داریم یعنی ۸۰۰ نفر در این مجتمع رفت و آمد می کنند.

فروشگاه بندر عباس نقطه عطفی در فعالیت های شرکت ما بوده است و هویت مد نظر ما به لحاظ بصری، فرهنگی و نوع چینشی که بر آن اساس باید فروشگاه شکل می گرفت، شکل گرفت. طراحی نوع قفسه ها که کاربردی تر باشد و نوع چینش کتاب ها و نوع محصولاتی که باید در مجموعه ما قرار می گرفت به هویتی رسید که این هویت در فروشگاه مشهد تکرار  و بارور شده است و تکامل بیشتری پیدا کرده است.

فروشگاه بوکتاب مشهد بزرگ ترین فروشگاه کتاب کودک و نوجوان در مشهد است
محمد مجری سازان طوسی مدیر عامل شرکت دنیای ماه پیشونی نیز در این مراسم بیان کرد: قرار داد ایجاد فروشگاه بوکتاب مشهد در ۲۵ مرداد سال ۹۹منعقد شد و امروز همزمان با روز عید غدیر با تامین منابع بانکی و افزایش سرمایه سهامداران فروشگاه بوکتاب افتتاح شد.

یکی از دغدغه های ما چیدمان و طبقه بندی کتاب ها در این فروشگاه بود که توسط آقای کیومرثی با چندین ماه کار به مجموعه کتابی تحت عنوان «طرح طبقه بندی و چیدمان کتاب در فروشگاههای کتاب» تالیف شد که بالغ بر ۵۹۰ صفحه است، این کتاب مبنای چیدمان کتاب های ما در فروشگاهها خواهد بود و اکنون این پروژه را در بخش چیدمان طبقه بندی اسباب بازی در دست دارد که تا امرزو بالغ بر ۱۰۰۰ صفحه نوشته است.

مدیر عامل شرکت دنیای ماه پیشونی با بیان اینکه این فروشگاه دارای دو بخش کاربازی و فکر بازی در کنار فروش کتاب و نوجوان است؛ تصریح کرد: به دلیل شرایط کرونایی بخش فکربازی ها و کار بازی ها که جزو مشاغل گروه ۴ است و در شرایط قرمز کرونایی نمی تواند فعالیت کند به صورت آزمایشی راه انداری می شود تا در فرصت های بعدی به صورت رسمی تر اقتتاح کنیم.

وی گفت: ما در مشهد فروشگاه بزرگ کتاب و نوجوان را به این وسعت نداریم و امیدوارم این فروشگاه زمینه ای برای فروشگاههای بعدی در شهرستان ها و مراکز محروم باشد.

فروشگاه بوکتاب مشهد ترکیبی از کاربازیها ، فکربازی ها و کتاب کودک و نوجوان خواهد بود
رحیم زاده مدیر عامل شرکت کاربازیا نیز در خصوص چگونگی شکل گیری ایده کاربازی در فروشگاه کتاب بیان کرد: در مسافرت های کاری خود در خارج از کشور با مجموعه ای به عنوان مشاغل کودکان به این ترتیب که شغل های مختلف را در قالب بازی برگزار می کردند و بجه ها با مشاغل آشنا می شدند، برخورد کردم.

وی افزود: با برگزاری جلسات متعدد به عنوان اولین مجموعه با توافق شهرداری تهران در برج میلاد با حدود ۲۵۰۰ متر کار خود را شروع کردیم و ما این طرح را منطبق با باورهای فرهنگی خود بومی سازی کردیم و با حدود ۲۵ شغل شامل مشاغلی چون پلیس، خلبانی، آتششانی، خبرنگاری، صنایع دستی، بانکداری، پست، خوانندگی، استعداد سنجی کودکان و رانندگی، مکانیکی و .. به عنوان بزرگترین مجموعه مشاغل کودکان در ایران افتتاح شد.

مدیر عامل شرکت کاربازیا گفت: بعد از آن به دلیل استقبال ، ما در مجموعه باغ کتاب تهران در سال ۹۸ همین ایده را با تغییراتی و با اضافه کردن بازی های فکری و استعداد یابی کودکان را اجرا کردیم  و به عنوان مجموعه فکر بازی ها در آن مجموعه شروع به کار کرد.

وی افزود: مشهد با وجود ظرفیت ۲۵ میلیون زائر یکی از مکان های مد نظر ما بود که این مکان با زیربنای حدود ۳۰۰۰ متر خریداری شد و بعد از توافق با مجموعه باغ کتاب و ماه پشیونی قرار شد این مجموعه نیز به فعالیت های کاربازی ها اضافه شود و ما ترکیبی از کاربازیها ، فکربازی ها و بوکتاب را در این مجموعه داشته باشیم که خانواده ها با حضور در اینجا با کتاب، مشاغل و مجموع مسائلی که با کودکان در ارتباط است، آشنا شوند.

رحیم زاده بیان کرد: با توجه به ضرورت وجود رستوران در این فروشگاه حدود ۷۰۰ متر به این مجموعه به عنوان رستوران و کافی شاپ و غذای کودک اضافه شد تا خانواده ها به صورت کامل از این مجموعه استفاده کنند.

باغ کتاب تهران نقش موثری در افزایش فروشگاههای کتاب در کشور داشت
علی اکبر اشعری عضو هیات مدیره موسسه باغ کتاب تهران نیز در این مراسم بیان کرد: در سال ۸۶ با تجربه ای که از نمایشگاه سالانه کتاب در تهران داشتیم و مردم سالی ۱۰ روز در یک مکان به همه منشورات آن سال دسترسی پیدا کنند ، تصمیم گرفتیم جایی را تاسیس کنیم که مردم همواره به این منابع دسترسی داشته باشند.

وی افزود: با تصویب شورای شهر تهران زمینی به مساحت ۱۱ هکتار در تپه های عباس آباد برای اینکار اختصاص پیدا کرد و در سال ۸۹ طراحی باغ کتاب با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از نخبگان کشور در رشته های مختلف معماری، گرافیک محیطی ، نشر، نویسندگان، کتابداران و … صورت گرفت.

عضو هیات مدیره موسسه باغ کتاب تهران گفت: در خلال این ۴ سال ، یکی از گروههای نشر با نام «انجمن فرهنگی ناشران» با تاسیس شرکتی با سهام داری همه کسانی که ذینفع در آن حوزه هستند، برای اداره بخشی ار باغ کتاب همکاری خود را با ما آغاز کردند.

وی بیان کرد: از نتایج ۴ سال طراحی باغ کتاب و جلسات مستمر با ناشرین و نیم نگاه آنان به تحولات این حوزه در خارج از کشور ، حدود ۳۰ هزار مترمربع فضا برای کار فروشگاهی کتاب در نظر گرفته شد. نرم افزارهایی متناسب با این کار که به نوعی به یک شبکه فروش کتاب در کشور می انجامد، طراحی شد.

اشعری با بیان اینکه اگر چه برخی از کتابفروشی ها به دلیل زیان تعطیل شده بودند اما فروشگاههای با وسعت زیاد در کشور تاسیس شد که در بسیاری از شهرها کتابفروشی ها بالای ۲۰۰۰ متر وسعت دارند؛ گفت: این نتیجه طراحی زیبای باغ کتاب و الگو گرفتن کتابفروشی ها از این طرح بود، در قالب این طرح در ویترین و چینش کتابها تغییراتی به وجود آمد.

وی افزود: از برکات دیگر باغ کتاب این بود که در شهرها و استان های دیگر این فروشگاه توسعه پیدا می کند و اگر در سال ۸۶ یک نهال کوچکی به نام باغ کتاب غرص شد، امروز این نهال درخت تنومندی شده که شاخ و برگ آن در اغلب نقاط کشور پراکنده می شود.

عضو هیات مدیره موسسه باغ کتاب تهران تصریح کرد: یکی از فواید کتاب انتقال دانش و آموزش مخاطبان است در مجموعه ما این را منحصر به کتاب نکردند و هر محصولی که به نوعی در بالابردن رشد فرهنگی و دانش مردم موثر بود را در باغ کتاب به خدمت گرفتند و همین اتفاق در فروشگاههای کتابی که تاسیس می شود اتفاق می افتد.

مشهد باید صدای فرهنگی ایران را بازتاب دهد
همچنین احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران گفت: در خراسان شناسی ما شخصیت ویژه ای به اسم مرحوم عطاردی داریم که بیش از ۱۴۰ جلد کتاب منتشر کرده اند و مرکز خراسان شناسی را در تهران راه اندازی کرد.

وی افزود: خراسان دو ویژگی بارز دارد، یکی به لحاظ علمی و جایگاه علما، دانشمندان، اهل هنر، ادب و فرهنگ در اینجا بسیار بالا بوده و و دوم در دوستی و دوستداری اهل بیت سرآمد بوده است و نخستین مرثیه فارسی در خراسان گفته شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: خراسان اهل ادب، پدر شعر فارسی، پدر موسیقی ، پدر ادبیات علوی و مرکز ادب، هنر، شعر، رجال، حدیث و تفسیر و جایگاه دوستداران اهل بیت است.

  • نویسنده : Mohsen arefi
  • منبع خبر : خط شرق