برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی شکوه شاهنامه
برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی شکوه شاهنامه

مشهد_خط شرق_ علی اشرف صندوق آبادی، نایب رئیس شورای عالی خوشنویسان ایران در نشست خبری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه، گفت: جشنواره شکوه شاهنامه یک تفاوت با دیگر حرکت‌های فرهنگی هنری در کشور دارد

علی اشرف صندوق آبادی، نایب رئیس شورای عالی خوشنویسان ایران در نشست خبری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه، گفت: جشنواره شکوه شاهنامه یک تفاوت با دیگر حرکت‌های فرهنگی هنری در کشور دارد، که این جشنواره معرفی زبان فارسی است.
وی اضافه کرد: حکیم فردوسی در حوزه خرد‌، دانش و معرفت پراکنی سهم بسزایی دارد.

صندوق آبادی با بیان اینکه، خوشنویسی هنری است که با ادبیات، قرآن، احادیث و فرامین عمیق نزدیک است، تصریح کزد: خوشنویسی معرف تاریخ، ادب و فرهنگ است و چه زیباست سخن فردوسی با زبان خوشنویسی آراسته گردد.

سید حیدر موسوی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز در این نشست گفت: سال گذشته احساس این بود، جامعه خوشنویسی از فردوسی فاصله گرفته‌اند و فکر نمی‌کردیم اتفاق خوبی بیفتد، اما با توجه به برنامه‌های دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری، جشنواره به سمتی رفت که اولین دوره موفق برگزار شود.

وی افزود: جشنواره محل رشد جوانان است و خیلی از اساتید خوشنویس در زمان جوانی در جشنواره‌ها شرکت می‌کردند که باعث رشد آنها شده است.
موسوی خاطر نشان کرد: امسال سعی کردیم، نگاه تخصصی‌تر شود.تعداد داوران بیشتر شد. هنرمندان خوشنویسی امسال در رشته تخصصی خود شرکت می‌کنند و در آن داوری می‌شوند.

هنرمند فعال خوشنویسی با بیان اینکه، خط شعر فارسی و نگاه ایرانی خط نستعلیق است، عنوان کرد: اگر هر هنرمند خوشنویس سه اثر بنویسد می‌تواند به اهداف جشنواره کمک کند. انتخاب اثر اصلی جشنواره توسط هیات داوران، در راستای چشم طلایی است که انتخاب بهترین را انجام می‌دهد.

رسول مرادی، عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه، نیز گفت: اگر فردوسی نبود، زبان فارسی نیود و اگر فارسی نبود، ایرانی وجود نداشت. حکیم ابوالقاسم فردوسی یک تنه زبان، فرهنگ و هویت ما را حفظ کرد. او فردی دارای ثروت و مکنت بود اما در ۳۰ سال نگارش شاهنامه همه آن را در این راه از دست داد.

وی گفت: اگر فردوسی نبود حافظ، سعدی و مولانا هم نبودند. بزرگانی که بوجود آمدند نتیجه زحمات فردوسی هستند. بزرگترین دانشگاه های دنیا افتخار می‌کنند که کرسی زبان فارسی دارند.

وی در پایان گفت: تصویر آثار باید با درج مشخصات خالق اثر، شامل نام و نام خانوادگی، سال تولد، شماره همراه و نشانی، در وبسایت جشنواره به آدرس shokooheshahnameh.com بارگذاری گردد.

  • نویسنده : فهیمه متولی
  • منبع خبر : خط شرق