اراضی رها شده آستان قدس بانک و سرمایه هستند!
اراضی رها شده آستان قدس بانک و سرمایه هستند!

مشهد _خط شرق_ مرتضی حقیقی معاون بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: اراضی موقوفه ای آستان قدس رها شده نیستند، به این دلیل که اطرافش دیوار کشی شده و می‌دانیم کجاست!اراضی رها شده آستان قدس بانک و سرمایه هستند!

محسن عارفی خبرنگار حوزه اقتصادی
مرتضی حقیقی معاون بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص رها کردن اراضی وقفی رها شده آستان قدس رضوی در نقاط مختلف کشور گفت: ما این اراضی را رها نکردیم، آمار متر به متر این اموال را داریم، اینکه شما از واژه اراضی رها شده استفاده می‌کنید صحیح نیست، به این دلیل که این اراضی رها نشده، اطرافش دیوار کشی شده، می‌دانیم کجاست و برای آن‌ها پروانه هم گرفته ایم.

این اراضی به عنوان بانک و سرمایه برای فعالیت‌های توسعه‌ای حرم مطهر است. متناسب با هزینه‌هایی که وجود دارد این قطعات واگذار و تبدیل به پروژه می‌شود و متناسب با آن فعالیت‌های حرم انجام می‌شود. مثلا برای آزادسازی املاک پیرامون و ساخت صحن جامع رضوی، منابع مالی مورد نیاز از همین موقوفات هزینه شده است.

در واقع ما باید در یک برنامه زمان بندی برای سامان دهی و بهره برداری این‌ها اقدام کنیم.

برنامه بعضی هایشان ممکن است طولانی مدت‌تر شود، چون ما الان نمی‌توانیم همه موقوفات را واگذار و از منابعش استفاده کنیم بنابراین هدف ما حفظ و حراست، دیوارگذاری و دادن شکل مناسب شهری به این اراضی است.

اگر تعریف سامان دهی را این بگذاریم که بخشی حفظ، نگهداری و دیوار کشی می‌شود که این کار یک تا دو سال به طول می‌انجامد، اما اگر منظور این است که همه این‌ها ساخته و تبدیل به پروژه شود، چنین نیست و متناسب با نیاز باید این کار را بکنیم.

به هر حال این سرمایه‌ای است در اختیار، ما که نمی‌توانیم برای تمام آن چنین کاری کنیم بلکه باید در چارچوب زمان به طور متناسبی استفاده شود.

با این حال معاون بهره وری املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی درباره میزان اراضی رها شده آماری را اعلام نمی‌کند.

در ادامه برای اطلاع از میزان اراضی رها شده آستان قدس و کاربری‌های آن با بهاره بزرگمهر، معاون اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی صحبت کردیم که وی نیز اعلام کرد آماری در این باره ندارد.

  • نویسنده : Mohsen arefi
  • منبع خبر : خط شرق