آغاز بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر خراسان رضوی با شعار محوری  گرمای گاز برای همه
آغاز بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر خراسان رضوی با شعار محوری  گرمای گاز برای همه

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با تقدیر از اصحاب رسانه برای اقدامات و فعالیت های انجام شده در حوزه مدیریت مصرف گاز گفت: با فرهنگسازی می توان معادل یک فاز پارس جنوبی در گاز صرفه جویی کرد.

شرکت گاز استان خراسان رضوی، حسن افتخاری پیش از ظهر روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مراسم رونمایی از پوستر بیست‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر استان خراسان رضوی با شعار گرمای گاز برای همه ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و یاد و خاطره شهیدان والامقام انقلاب اظهار کرد: ایران دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است و در مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست قرار دارد، اما میزان مصرف به شکلی است که این همه نعمت خدادادی بازهم پاسخگوی نیاز ما در زمستان نیست.
وی افزود: باید طرحی نو در انداخته شود و فکری اساسی در این حوزه صورت گیرد. یکی از راه‌کارها برای فراهم کردن نیاز کشور، توسعه پالایشگاه‌هاست. مساله این است که اگر اعتبار آن را هم داشته باشیم، دیگر با ازدیاد مصرف و عدم صرفه جویی به نقطه‌ای می‌رسیم که گازی برای مصرف وجود نخواهدداشت چون منابع محدود است.
افتخاری با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی گفت: یکی از موارد مهم به‌روزرسانی وسایل گرمایشی است، باید از وسایلی استفاده شود که راندمان بالایی دارند تا اتلاف انرژی به حداقل برسد. در این حوزه درتلاشیم زیرا سال‌ها است که مقام معظم رهبری هم در این خصوص نکاتی را مطرح و بصورت مکرر تاکید نموده اند و در دولت سیزدهم این موضوع به شکلی جدی و عملی در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی افزود: برای اینکه معادل یک فاز پارس جنوبی، صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشیم، باید تقریبا چهار میلیون بخاری تعویض شود ‌که هزینه آن حدودا یک چهارم هزینه مورد نیاز برای احداث یک فاز پارس جنوبی است.
افتخاری خاطرنشان کرد: این طرح با تکیه بر بخاری‌های تولید داخل در خراسان رضوی و مشهد همزمان با دهه فجر، کلید می خورد. علاوه بر این یک راه مهم دیگر تمرکز روی مباحث فرهنگی است. با فرهنگسازی می توان به راحتی به این حجم که معادل یک فاز پارس جنوبی است رسید.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: با تمرکز روی تجربه سال گذشته، پویش‌هایی را در راستای کاهش مصرف با یاری گرفتن از مردم با تکیه بر فرهنگ‌سازی آغاز کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی نیز داشته‌است.

افتخاری گفت: روش مبتکرانه مردمی‌سازی مدیریت مصرف گاز، با همراهی استاندار خراسان رضوی و شرکت ملی گاز ، روشی بود که از مشهد با حضور وزیر کشور آغاز شد و دیدیم که صحبت صادقانه با مردم و مشارکت آنها در حل مسایل نتایج درخشانی دارد.
وی افزود: در زمستان سال گذشته با انتشار مویرگی پیام‌ها و پای کار آمدن اصحاب رسانه، اتفاق خوبی افتاد و در حالیکه با سرد شدن شش درجه‌ای دما مواجه شده بودیم و پیش‌بینی می کردیم که ۵ میلیون به مصرف گاز اضافه شود، در خراسان رضوی نه تنها مصرف گاز افزایش پیدا نکرد که ۴ میلیون گاز کمتر مصرف شد که اتفاق بزرگی است.
محمد حسین‌زاده مدیرکل ارشاد خراسان رضوی هم دراین نشست گفت: امسال جشنواره را با یک پیام و مسؤلیت اجتماعی همراه کردیم، که در فصل سرما از فرصت جشنواره فیلم فجر استفاده کنیم و با اهالی هنر و رسانه دست به دست هم بدهیم و این پیام را که باید نسبت به ثروت ملی خود حساس باشیم، به مخاطبان منتقل کنیم.